شیشه صنعتی

تفاوت شیشه دوجداره صنعتی و دستی چیست

شیشه دوجداره

چرا بهتر است از شیشه دوجداره صنعتی استفاده کنیم

 تفاوت شیشه دوجداره صنعتی و دستی را شاید تا کنون متوجه نشده باشید. ما در این مقاله شما را با تفاوت این دو نوع شیشه دوجداره صنعتی و دستی آشنا می کنیم.

در این مقاله به شما می گوییم که چرا روش دستی ، روش مناسبی برای تولید شیشه های دوجداره و یا چند جداره نیست. و اینکه چرا بهتر است از شیشه های دوجداره صنعتی نگین شرق استفاده کنید.

در گذشته برای ساخت شیشه های دوجداره پنجره و درب از روش های دستی برای ساخت و سرهم کردن قسمت های مختلف استفاده می شد.اما روش دستی برای ساخت شیشه دوجداره ، اصل موضوع؛ یعنی خاصیت عایق حرارتی شیشه را زیر سوال می برد. اما چرا؟؟

چرا شیشه دوجداره صنعتی بهتر است؟

شاید قیمت این شیشه ها نسبت به شیشه صنعتی تفاوت چندانی نداشته باشد، اما کیفیت آنها با هم خیلی فرق دارد. برای مشاهده قیمت این شیشه صنعتی می توانید به قسمت « لیست قیمت شیشه دوجداره » مراجعه کنید. در این صفحه شاهد لیست قیمت انواع شیشه های دوجداره؛ چند جداره؛ دوجداره سکوریت و دو جداره سکوریت لمینت خواهید بود.

اما شیشه های دوجداره ای که با دست ساخته می شوند به چند دلیل مهم خاصیت عایق حرارتی خوبی ندارند.این دلایل عبارتند از:

عدم یکپارچگی اسپیسر

همانطور که از نامش پیداست ، اسپیسر در واقع جدا کننده شیشه ها از یکدیگر است و در ابعاد و ضخامت های متفاوتی وجود دارند . اسپیسر شیشه های دو یا چند جداره تاثیر بسیار زیادی در فاکتور عایق حرارتی شیشه ها دارد.

در فرآیند ساخت دستی شیشه؛ درب و پنجره دوجداره اسپیسر ها در ابعاد مورد نظر برش می خورند و سپس با استفاده از لاستیک های مخصوص به نام «joint» به یکدیگر متصل می شود. در این حالت اسپیسر خاصیت یکپارچگی خودش را از دست می دهد .

یکپارچه نبودن اسپیسر باعث می شود تا تبادل حرارتی توسط این قطعه در پنجره و درب های دوجداره بیشتر شود و این یعنی هدر رفت انرژی و افزایش هزینه های مربوط به آن.

در ویدئو زیر می توانید نحوه کار دستگاه spacer bending machine را مشاهده کنید.

 

در صورتی که در روش صنعتی اسپیسر ، برش نمی خورد ، بلکه با استفاده از دستگاه مخصوصی به نام «اسپیسر بندینگ» در ابعاد و زوایای مختلف فرم و شکل داده می شود .مزیت روش صنعتی نسبت به دستی این است که در روش صنعتی ، یکپارچگی اسپیسر حفظ می شود و این مزیت تاثیر مستقیمی بر روی میزان تبادل حرارتی شیشه دوجداره می گذارد.

عدم تزریق یکپارچه سیلیکاژل (رطوبت گیر)

در روش دستی ماده رطوبت گیر به صورت دستی و توسط نیروی انسانی درون اسپیسر ریخته می شود .این روش ممکن است باعث عدم تزریق یکنواخت سیلیکاژل در اسپیسر شود . این مورد چه در کیفیت شیشه دوجداره می گذارد؟؟؟

بخار زدن شیشه دوجداره امری غیر طبیعی است و نشان از کیفیت پایین شیشه دوجداره است.

اما چرا شیشه های دوجداره بخار می زنند؟

علت آن عدم تزریق یکنواخت رطوبت گیر (سیلیکاژل) است. در قسمت هایی از شیشه دوجداره که میزان سیلیکاژل کم است ، میزان رطوبتی که توسط رطوبت گیر جذب می شود ، نسبت به قسمت های دیگر شیشه کمتر می شود. به همین دلیل باعث می شود قسمت هایی از شیشه بخار بزند. این مورد بیشتر در گوشه های شیشه که مقدار سیلیکاژل کمتر است بیشتر دیده می شود.

اما در روش صنعتی رطوبت گیر به صورت کاملا یکنواخت درون اسپیسر تزریق می شود و این یعنی احتمال بخار زدن شیشه های دوجداره به حداقل می رسد.

در ویدئو زیر می توانید نحوه تزریق سیلیکاژل درون اسپیسر را مشاهده کنید.

تزریق غیر یکنواخت گاز به داخل شیشه

پس از اتصال کامل شیشه ها به یکدیگر و همچنین به اسپیسر ،فضای بین آنها با گاز مخصوص پر می شود. در روش دستی و البته قدیمی گاز به این صورت تزریق می شود:

ابتدا سوراخی در دو گوشه شیشه ایجاد می شود. معمولا سوراخ ها را روبه روی یکدیگر قرار دارند. سپس از یک طرف سوراخ گاز آرگون ( یا گازهای مخصوص دیگر) به داخل شیشه تزریق می شود. در همین لحظه از سوراخ بعدی ،هوا را خارج می کنند تا بتوانند شیشه را از گاز آرگون پر کنند.

اما این کار یک مشکلی دارد. این روش باعث ایجاد جریان مستقیم گاز آرگون از یک طرف به طرف دیگر می شود و گاز به درستی و به صورت یکنواخت در کل فضای شیشه پخش نمی شود.

دلیل آن هم بسیار واضح است ، زمانی که هوا از سوراخ دوم مکیده می شود ، درصد بالایی از جریان گاز آرگون را به سمت خود می کشد. در خروجی مکنده هوا سنسور تشخیص گاز وجود دارد . این سنسور به محض تشخیص گاز ، فرآیند تزریق را متوقف می کند.

اما در روش صنعتی ، ابتدا اسپیسر با چسب مخصوصی به نام بوتیل به یکی از شیشه ها می چسبد . سپس برای تزریق گاز به واحد «تزریق گاز و پرس همزمان» می شود .

دستگاه گاز فیلینگ ،گاز آرگون را با فشار و به صورت یکنواخت در کل شیشه پخش می کند و سپس شیشه دوم را به اسپیسر می چسباند.

این فرآیند کاملا صنعتی باعث افزایش کیفیت و همچنین افزایش میزان عایقی شیشه های دو یا چند جداره می شود.

علاوه بر این، دستگاه فیلینگ باعث کاهش میزان فرار گاز می شود.

در شکل زیر می توانید نمونه دستگاه فیلینگ گاز را مشاهده کنید.

پس از پایان مرحله تزریق ، شیشه دوجداره کامل می شود. در مرحله بعد نوبت به تزریق چسب می باشد .

مرحله تزریق چسب دو وظیفه مهم دارد:

  • حفظ استحکام شیشه دوجداره
  • جلوگیری از خروج احتمالی گاز درون شیشه ها

تزریق در روش دستی و قدیمی به این صورت است که با استفاده از کاردک ،چسب به قسمت انتهایی شیشه آغشته می شود. در این روش قدیمی ممکن است قسمت هایی از شیشه چسب نخورد و در صورت نشت احتمالی ، گاز به مرور زمان و کلا خارج شود.

اما در روش صنعتی ، چسب به صورت یکنواخت از طریق یک نازل به قسمت انتهایی شیشه تزریق می شود و سپس توسط کاردک سطح آن را صاف می کنند.مزیت این روش علاوه بر دقت آن ، استفاده از چسب باکیفیت است .

چسب هایی که توسط شرکت برای تولید شیشه های دوجداره استفاده می شود دارای گارانتی ۴ تا ۳۰ سال هستند.

همانطور که می دانید یکی از مهمترین قسمت های شیشه های چند جداره ، اسپیسر آن است. ضخامت اسپیسر و جنس آن تاثیر مستقیمی در میزان عایق حرارتی شیشه ها دارند.

باید بدانید که هر شیشه ۲ جداره ای ، عایق نیست.

اسپیسر ها معمولا از جنس آلومینیوم هستند. زیرا میزان انتقال حرارت آنها نسبت به سایر فلزات کمتر است و همچنین سبک تر هستند.

اگر می خواهید شیشه دوجداره شما عایق حرارتی مناسبی باشد ، باید از اسپیسر با ابعاد ۱۰ میلی متر به بالا استفاده کنید.

یک اسپیسر استاندارد معمولا ۱۰ یا ۱۲ میل ضخامت دارد. اما یادمان باشد ، استاندارد به معنی حداقل فاکتور مورد نیاز است. برای افزایش خاصیت عایقی شیشه می توانید از اسپیسر هایی با سایز های ۱۴ ، ۱۶ و ۲۰ میلی متر هم استفاده کنید.

اما باید توجه داشته باشید که افزایش سایز اسپیسر ، به معنی افزایش ضخامت پنجره و درب می شود.

مدت زمان آماده سازی شیشه دو جداره چقدر است؟

مدت زمان مورد نیاز جهت آماده سازی و تولید شیشه لمینت با توجه به حجم پروژه به شما عزیزان اعلام می شود. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

قیمت شیشه های دوجداره به چه مولفه هایی بستگی دارد؟ض

خامت شیشه های داخلی و خارجی , ضخامت اسپیسر مصرفی , رنگ شیشه های مورد نظر, ابعاد و سایز شیشه ها, آیا شیشه مورد نظر خام یا سکوریت می باشد ؟ و …[

کاربری شیشه دوجداره کجاست؟

شیشه دوجداره همانطور که از نام آن برمیاد مختص به عایق سازی و ایزوله نمون فضا است و می بایست طبق مبحث ۱۹مقررات ملی ساختمان کلیه استانداردهای لازم از قبلیا شیشه سکوریت یا خام بسته به نوع پروژه و فضای مصرفی،اسپیسر حرارتی و تزریق گاز آرگون را داشته باشد تا علاوه بر استاندارد کارایی مورد نظر را تامین نماید: موارد مصرف شیشه دوجداره در داخل ساختمان های اداری،تجاری و مسکونی به عنوان پارتیشن های شیشه برای اتاق مدیریت،اتاق رک و سیستم های صوتی و تصویری،اتاق های جلسات و کنفرانس و یا پنجره های ساختمان و در مجموع هر مکانی که نیاز به جلوگیری از سرو و صدا و جلوگیری از اتلاف انرژی باشدمورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد میکنم مقاله تمیز کردن شیشه دو جداره را از بخش بلاگ سایت مطالعه فرمایید.

author-avatar

درباره هانیه احمدیان

دوستدارحوزه تولید محتوا و سئو. نگین شرق، سایتی در حوزه شیشه و نمای شیشه ای است. بزرگترین هدفم در نگین شرق انتقال مفاهیم در حوزه شیشه به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *