نمای شیشه ای

نمای کرتین وال مشهد

کرتین وال تهران

استاندارد شیشه نمای کرتین وال

شیشه سابقه ای طولانی دارد که به حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. استفاده گسترده از شیشه پنجره از سال ۱۹۱۶ در صنعت ساختمان آغاز شد. این صنعت به گونه ای تکامل یافته است که امروزه اساساً تمام نماها از شیشه استفاده می کنند.

شیشه رفتاری متفاوت با سایر مصالح ساختمانی دارد و در نتیجه طراحی آن شامل تعدادی از ملاحظات خاص است. شیشه به دلیل استحکام و سخت بودن می تواند به عنوان عضوی سازه ای مورد استفاده قرار گیرد. شیشه تا زمان خرابی رفتار کشسانی خواهد داشت. با این حال، ماهیت شکننده شیشه منجر به شکستگی آن در اثر تنش زیاد می شود.

شرکت نگین شرق مشاور و مجری نمای اسپایدر ، نمای فین گلس ، نمای اسکا لایت ، نمای اورلب ، نمای فریم لیس و نمای کرتین وال مشهد است. 

در این بخش به بررسی استاندارد و مشخصات شیشه نمای کرتین وال می پردازیم تا بتوانید با استفاده از آن مناسب ترین شیشه را برای پروژه استفاده کنید.

کاربرد معمول شیشه در نمای کرتین وال، افزایش جذابیت بصری و انتقال بار عمودی شیشه ها به سازه ای است که آن را از ۴ طرف حفظ کرده است.

نیروهای درون صفحه که از وزن خود ناشی می شوند نسبتاً کم هستند و از طریق بخش هایی مثل پلیت فشار و فریم سازه به ساختمان منتقل می شود. برای جلوگیری از ایجاد بارهای درون صفحه روی شیشه ، باید فاصله لبه کافی فراهم شود.

انواع معماری های نمای کرتین وال

انواع سیستم های معماری در نماهای کرتین وال، بر میزان خط و خطوط ظاهری نمایان در بخش بیرونی ساختمان و استحکام آن تاثیر گذار است.

  • نمای فیس کپ
  • نمای یونیتایز
  • نمای استیک

شکستگی شیشه های نمای کرتین وال

شکستگی در شیشه های نمای کرتین وال بسیار ناچیز است و بیشتر در اثر وزش بادهای شدید اتفاق می افتد. به همین دلیل احتمال شکستن آن بسیار ناچیز است. اما دلایل دیگری هم وجود دارد که بر می گردد به استانداردهای شیشه. منشا شکست اغلب سرنخ های مهمی را در مورد علت شکستگی شیشه های نمای کرتین وال غالباً به دلیل عدم استاندارد بودن قاب و یا آسیب دیدگی شیشه ها بوده است.

مقاومت شیشه

شیشه شفاف آنیل به طور گسترده ای در کاربردهای معماری مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از موقعیت ها قدرت کافی برای مقاومت در برابر بارهای باد و برخی از بارهای حرارتی را دارد. با این حال، هنگامی که به عنوان شیشه کرتین وال استفاده می شود، تنش های گرمایی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. افزایش تنش های گرمایی یا مقاومت ناکافی در برابر بار باد در شیشه های معمولی باعث شده است که امروزه از شیشه های آنیل شده استفاده می شود.

شیشه های آنیل شده به دلیل فرآیند تولید خاص آن بسیار مقاوم تر از سایر شیشه ها هستند. مقاومت شیشه های آنیل در برابر تنش شبیه بتنهای پیش تنیده هستند.

امروزه از شیشه های لمینت در سازه های کرتین وال استفاده می شود. این شیشه ها بسیار مقاوم هستند و در اثر شکستن هم به هیچ عنوان فرو نمی ریزند.

معمولا این شیشه ها می توانند فشاری معادل ۲۴ مگا پاسکال (۳۵۰۰-psi) و ۵۱ مگا پاسکال ( معادل ۷۵۰۰-psi) را تحمل می کنند.

اما شیشه های fully temprated glass فشاری بالغ بر ۶۹ مگا پاسکال (معادل ۱۰۰۰۰-psi) را تحمل می کنند. و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی را در برابر تنش های مختلف دارد.

در ربطه با نمای کرتین وال مشهد ، نمای کرتین وال تهران ، نمای کرتین وال مازندران و دیتیل کرتین وال مازندران اگر مشاوره و یا سوال دارید می توانید با شماره تلفن  ۰۹۱۵۵۱۱۹۴۹۷ تماس حاصل فرمایید .

انتخاب ضخامت شیشه کرتین وال

طراحی شیشه یا انتخاب ضخامت آن توسط استاندارد یک شرکت کانادایی معتبر تعیین می شود. معمولا شرکت های تولید کننده شیشه لمینت و سکوریت از استاندارد CAN/CGSB12.20-M89 استفاده می کنند.

اطلاعات و دیتیل ضخامت شیشه در این استاندارد بر اساس پشتیبانی ۴ طرفه تعریف شده است. و در مواردی که شیشه ها فاقد پشتیبانی چهار طرفه هستند، برای محاسبه ضخامت باید اعداد را ۲ تا ۳ برابر حالت استاندارد در نظر بگیرید. اما این حالت بسته به نوع پروژه می تواند متفاوت باشد.

انحراف شیشه

یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کیفیت شیشه برای نمای کرتین وال؛ تست انحراف یا خمش شیشه ها است. در کرتین وال شیشه ها باید توانایی تحمل وزن خود و شیشه های فریم های بالایی را داشته باشد و در اثر فشار خم نشود. آزمون خمش شیشه های کرتین وال امروزه در کارخانه های تولیدی و توسط کامپیوتر صورت می گیرد.

از نظر تاریخی روشهای دستی مبتنی بر تکنیکهای گرافیکی برای تعیین انحراف شیشه تحت بارگیری استفاده می شد. با این حال ، تقریباً همه ارزیابی انحراف شیشه اکنون با شبیه سازی رایانه انجام می شود. در حالی که محدودیت انحراف اعضای حمایت کننده شیشه به طور معمول مشخص شده است ، اما انحراف واقعی شیشه اغلب نادیده گرفته می شود.

انحراف شیشه باید با توجه به عوامل زیر بررسی شود:

۱-زیبایی شناختی

انحراف شیشه تحت فشار بار باد ممکن است باعث تغییر حالت شیشه شود و باعث انعکاس نور شود و نمای خارجی سازه را تحت تاثیر قرار دهد. پس یکی از گزینه ها برای تست انحراف،‌مساله انحراف نور و زیبایی شناختی است.

۲-ساختار شیشه

انحراف بیش از حد شیشه ممکن است روی واشر و یکپارچگی قاب تأثیر بگذارد و حتی باعث جدا شدن واشرها  و لاستیک های آب بندی شود.

۳-درزبندی و آب بندی

انحراف شیشه و خم شدن آن باعث می شود تا نوار های آب بندی و عایقی سازه و فریم دچار عیب شود و به خوبی کار نکند.

۴-ایمنی

منحرف کردن شیشه ممکن است باعث افزایش فشار روی بخش های مختلف سازه مانند فریم و پلیت فشار شود و باعث شکستگی آنها شود. این امر موجب می شود تا ایمنی سازه کم شود.

عوامل تاثیر گذار بر عملکرد شیشه

عواملی که بر عملکرد شیشه تأثیر می گذارند عبارتند از :

وضعیت سطح و لبه های شیشه

اندازه و شکل شیشه

پشتیبانی شیشه در سازه

فلو (حرکت) حرارتی در سطح شیشه

انحراف قاب بندی

تنظیمات شیشه در سازه

تحمل خطای اندازه گیری شیشه

بالشتک سازی نامناسب

تنش های گرمایی

وضعیت سطح و لبه های شیشه

وضعیت سطح و لبه وضعیت لبه شیشه تأثیر زیادی در مقاومت در برابر شکستگی حرارتی شیشه دارد. حرارت خورشیدی باعث می شود تا قسمت مرکزی شیشه در حال گسترش (انقباض) باشد اما توسط لبه های شیشه خنک کننده مهار می شود. این مورد باعث می شود تا لبه ها در تنش قرار گیرند. پس در ساخت شیشه باید لبه ها مقاومت بیشتری داشته باشند. حتی کوچکترین ضعفی در لبه ها در فرآیند تولید می تواند باعث شکست شیشه ها در سازه شود.

همچنین آسیب دیدگی شیشه در گوشه ها، منجر به بیشترین کاهش مقاومت در شیشه های تحت فشار در نمای کرتین وال می شود.

اندازه و شکل شیشه

هرچه اندازه و شکل و مساحت شیشه ها بیشتر باشد، توانایی مقاومت در برابر بار باد نیز کاهش می یابد. البته این مقاومت با توجه به شکل شیشه متفاوت است. با کوچکتر شدن سطح شیشه و شکل آن، ظرفیت آن افزایش می یابد. بنابراین ، برای به حداکثر رساندن ظرفیت بار باد ، باید از واحدهای شیشه ای بسیار بزرگ و مربع خودداری شود.

پشتیبانی شیشه

مقاومت شیشه در برابر بارهای باد تحت تأثیر پشتیبانی در لبه شیشه است. شیشه پشتیبانی شده در هر چهار لبه بیشترین مقاومت را در برابر بار باد دارد. به عنوان مثال، یک قطعه شیشه مستطیل شکل تقریباً ۲.۵ متر مربع (۲۵ فوت فوت) در مساحت در نظر بگیرید. جدول زیر مقاومت نسبی بار باد در شرایط مختلف پشتیبانی را نشان می دهد.

فلو (حرکت) حرارتی

گرمایش و سرمایش چرخشی سیستم دیوار پرده می تواند منجر به حرکت شیشه به صورت جانبی در فریم قاب شود. اگر شیشه به اندازه کافی حرکت کند، یک لبه عمودی ممکن است با قاب فلزی تماس پیدا کند و باعث آسیب لبه یا قطع شدن آن شود. این اتفاق در سیستم پشتیبانی ۴ طرفه باعث می شوود تا سازه یکی از پشتیبان های خود را از دست بدهد و به یک سیستم ۳ طرفه تبدیل شود.

انحراف اعضای قاب بندی (فریم)

پاشنه تکیه مقاومت شیشه بر اساس اعضای قاب بندی در لبه شیشه تعیین می شود. کاملا فیت بودن فریم با شیشه باعث افزایش پشتیبانی شیشه و افزایش مقاومت آن میشود. این نسبت نباید کمتر از (۳/۴ اینچ) باشد.

انحراف داخل صفحه فریم افقی باید به ۳ میلی متر (۱/۸ اینچ) یا ۲۵ درصد از فاصله لبه طراحی محدود شود. تغییر شکل بیشتر از این حد می تواند باعث کاهش پشتیبانی شیشه و در نتیجه کاهش مقاومت شیشه شود.

تاثیر نصب شیشه

دستورالعمل نصب شیشه در نمای کرتین وال با توجه به موقعیت قرارگیری بلوک های تنظیم انجام می شود و یک استاندارد جهانی دارد.

در شکل زیر موقعیت بلوک های تنظیم کننده در امتداد لبه شیشه نشان داده شده است.همانطور که نشان داده شده است، این موقعیت قرارگیری باعث عملکرد خوب شیشه در طول زمان می شود. جدا از موقعیت آنها، در امتداد لبه های تنظیم کننده شیشه، باید برای حمایت از کل ضخامت شیشه، از یک واحد شیشه عایق استفاده شود.

تنش های حرارتی

تنش های گرمایی، در درجه اول در اثر قرار گرفتن در معرض خورشید اتفاق می افتد. در وحله دوم بیشترین تاثیر را سیستم های گرمایش و تهویه می گذارند که مهمترین عامل شکستن است. به طور معمول، با منبسط شدن قسمت مرکزی شیشه در اثر حرارت دادن، لبه های خنک کننده تحت کشش قرار می گیرند. در این حالت عدم مقاومت لبه های شیشه باعث می شود تا شیشه ها بشکند. توانایی شیشه در برابر شکستگی توسط مقاومت لبه شیشه تعیین می شود.

گروه صنعتی نگین شرق آمادگی دارد تا نمای  کرتین وال مشهد مورد نیاز شما را فراهم نماید.

در صورتی که در رابطه با قیمت نمای کرتین وال مشهد سوال یا درخواستی دارید می توانید با گروه صنعتی نگین شرق و با شماره تلفن  ۰۹۱۵۵۱۱۹۴۹۷ تماس حاصل فرمایید یا به صفحه قیمت نمای کرتین وال مراجعه کنید.

author-avatar

درباره هانیه احمدیان

دوستدارحوزه تولید محتوا و سئو. نگین شرق، سایتی در حوزه شیشه و نمای شیشه ای است. بزرگترین هدفم در نگین شرق انتقال مفاهیم در حوزه شیشه به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *