شیشه صنعتی

⁠⁣جنس شیشه هواپیما چیست؟

جنس شیشه هواپیما

اگر عاشق پرواز و هواپیما هستید یا به صورت مستمر با هواپیما مسافرت می کنید ،قطعا برای شما مهم است بدانید که جنس شیشه های هواپیما از چیست و با سایر شیشه چه تفاوتی دارد؟

همه شما می دانید که پایداری و حفظ تعادل برای هواپیما ،یکی از مهمترین فاکتورهایی است که توسط سازندگان هواپیما بسیار جدی گرفته می شود. در ساخت هواپیما ها از مقاوم ترین مواد استفاده می شود . استفاده از مرغوب ترین مواد باعث افزایش ضریب ایمنی هواپیما می شود و از بروز حوادث دلخراش جلوگیری می کند.

یکی از قسمت هایی که در هواپیما بسیار مهم است ،شیشه هواپیما است .در این قسمت به شما می گوییم که جنس و نوع شیشه هواپیما از چیست و چرا باید مقاومت بالایی داشته باشد .علاوه بر این درباره رازهایی در طراحی شیشه های هواپیما می پردازیم که بسیار جالب است بدانید .مانند ، علت کوچک بودن سایز این شیشه ها نسبت به سایر وسایل نقلیه.

جنس شیشه هواپیما

قبل از اینکه بدانیم جنس شیشه هواپیما از چیست ،می خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که چرا شیشه هواپیما باید با شیشه های سایر وسایل نقلیه متفاوت باشد.

هواپیما یکی از سریع ترین وسایل حمل و نقل در دنیا است . سرعت بالا در هوا باعث می شود تا فشار زیادی به بدنه و شیشه های هواپیما وارد کند .پس جنس مواد به کار رفته در هواپیما باید به گونه ای مقاوم باشد تا بتواند در برابر فشار هوا مقاومت کند.علاوه بر این شیشه های هواپیما باید بسیار سبک باشد.

اگر شیشه های هواپیما در برابر فشارهای خارجی مقاوم نباشند ،ممکن است بشکنند و فشار هوای زیادی را در کابین و فضای داخلی هواپیما بوجود بیاورد. و این یعنی بر هم خوردن آیرودینامیک و تعادل هواپیما و ایجاد مشکلات تنفسی برای افراد بوجود می آورد. (البته سازندگان فکر این مورد را کرده اند ،در صورت بروز این مشکل از ماسک های تنفسی استفاده می شود. اما مشکل اصلی «برهم خوردن تعادل و سخت شدن کنترل هواپیما» هنوز مشکل جدی تری حساب می آید.)

به همین دلیل ،سازندگان برای شیشه های هواپیما از ساختاری چند لایه با مقاومت بالا استفاده می کنند.با توجه به میزان فشار وارد شده به هواپیما ،نوع و لایه های شیشه ها با هم متفاوت می شود.در کل شیشه های هواپیما به دو نوع Back Up Structure و Redundant تقسیم می شوند که در ادامه به طور مفصل راجع به آنها صحبت می کنیم.

جنس شیشه های کناری هواپیما

شیشه های قسمت مسافران که فشار کمتری را تحمل می کند از نوع Back Up Structure است .شیشه های کناری هواپیما از ۲ لایه شیشه تلقی و سیلیکونی همراه با یا لایه جذب کننده نور خورشید ساخته شده است.

این شیشه ها فقط امواج UV کمتر از ۳۰% را جذب می کنند .به همین دلیل اگر توجه کرده باشید ،پنجره های هواپیما دارای یک پرده یا کرکره است که از ورود ورود نور به داخل هواپیما جلوگیری می کند.

شیشه های جلویی هواپیما

شیشه جلوی هواپیما یا شیشه کابین خلبان ،فشار بیشتری را باید تحمل کند .

پنجره های کابین خلبان به روش Redundant و همراه با ۳ الی ۵ لایه از جنس شیشه، آکریلیک، کربن، پلاستیک و … ساخته می‌شوند. این شیشه ها ساختاری شبیه شیشه های چندلایه و لمینت دارند و در صورت برخورد جسم خارجی (مثلا پرندگان) خرد نمی‌شوند و تنها ترک برمی‌دارند. اگر  در شیشه جلوی هواپیما از شیشه نشکن یا سکوریت استفاده شود ،با اولین ضربه شیشه ها می شکنند و خورد می شوند.

موضوع دیگر یکه برای پنجره های کابین خلبان بسیار مهم است ،شفافیت شیشه و خنثی کردن نور خورشید است .شفافیت شیشه های کابین خلبان باید طوری باشد تا خلبان هنگام فرود بتواند دید کافی و مناسبی داشته باشد.

برای خنثی کردن و کاهش اشعه خورشید در کابین ، از تکنیک Polarized استفاده می شود.در واقع این شیشه ،اشعه UV را جذب نمی کند ،بلکه فقط نورهایی که توسط اجسام منعکس می شوند را فیلتر می کند ،به همین ترتیب این شیشه باعث می شود دید خلبان برهم نخورد.این تکنولوژی باعث کاهش شفافیت شیشه هواپیما نمی شود.

برای خنثی کردن و کاهش اشعه خورشید در کابین ، از تکنیک Polarized استفاده می شود.در واقع این شیشه ،اشعه UV را جذب نمی کند ،بلکه فقط نورهایی که توسط اجسام منعکس می شوند را فیلتر می کند ،به همین ترتیب این شیشه باعث می شود دید خلبان برهم نخورد.این تکنولوژی باعث کاهش شفافیت شیشه هواپیما نمی شود.

در ادامه رازهایی را درباره شیشه های پنجره هواپیما مطرح می کنیم که هنوز با گذشت چند دهه برای همه افراد با سوال و ابهام همراه بوده است. رازهایی مثل :چرا شیشه هواپیما گرد است ، یا اینکه چرا شیشه های هواپیما از شیشه های اتوبوس کوچکتر هستند؟؟ و اینکه چرا پنجره هواپیما سوراخ دارد ؟؟

رازهایی درباره شیشه های هواپیما

اگر برای اولین بار سوار هواپیما شده اید ،این سوالات جزو اولین سوالاتی است که برای شما پیش آمده و بسیار جالب است که بدانید دلیل این نوع طراحی برای شیشه های هواپیما چیست و چگونه با این کار باعث افزایش امنیت مسافران و حفظ تعادل هواپیما می شود.

چرا پنجره هواپیما گرد است ؟

اگر دقت کرده باشید ،پنجره هواپیما مانند شیشه های وسایل نقلیه دیگر ، به صورت چهارگوش نیست و به صورت گرد طراحی شده است.

اما بهتر است بدانید که طراحان هواپیما در اوایل از پنجره هایی چهار ضلعی استفاده می کردند.اما این پنجره ها در هنگام پرواز می شکستند .طراحان با یک چالش بزرگ مواجه شدند و با خود گفتند: علت شکستن شیشه های هواپیما چیست؟

همراه با اوج گرفتن هواپیما در آسمان، فشار هوای بیرونی کاهش و فشار درونی کابین افزایش پیدا می کند.در نتیجه یک اختلاف فشار زیادی ایجاد می شود. هرچه ارتفاع هواپیما بیشتر شود ،اختلاف فشار نیز بیشتر می شود .این اختلاف فشار بر گوشه های پنجره بیشتر از دیگر قسمت های آن وارد می شود ،در نتیجه باعث شکسته شدن شیشه می شود.

به همین دلیل برای جلوگیری از شکسته شدن شیشه های هواپیما از پنجره هایی با قاب گرد استفاده می شود.

چرا پنجره هواپیما کوچک است ؟

چرا شیشه های هواپیما کوچکتر از اتوبوس است . لابد با خود می گویید که چرا اتوبوس نسبت به هواپیما ،شیشه های بزرگتری دارد. در حالی که ابعاد هواپیما بزرگتر است .

چرا شیشه هواپیما کوچک است ؟

بهتر است بدانید که این یک مساله مهم در طراحی پنجره های هواپیما است. زیرا در صورتی که کوچکترین اشتباهی در طراحی هواپیما بوجود بیاید ،ممکن است عواقب سنگینی داشته باشد.

اما کوچک بودن پنجره هواپیما دلیل مهمی دارد، جلوگیری از شکسته شدن شیشه در ارتفاع بالا

همانطور که هواپیما بالا می رود ،اختلاف فشار هوا در داخل و خارج هواپیما بالا می رود و این اختلاف روی شیشه های پنجره هواپیما پخش می شود. برای اینکه فشار ایجاد شده روی شیشه را کاهش دهند ،مجبورند سایز شیشه هواپیما را کوچکتر از اتوبوس و یا سایر وسایل نقلیه ، در نظر بگیرند.

یک  از چالش برانگیز ترین سوالات درباره شیشه هواپیما و جنس آن ،همین سوراخ ریز در شیشه است. اما این سوراخ چه کاربردی دارد؟

شیشه هواپیما از ۳ لایه تشکیل شده است :

لایه بیرونی : مقاوم ترین لایه (شیشه) که در قسمت خارجی هواپیما است و با فشار بیرونی در تماس است.

لایه درونی : نزدیک ترین شیشه به مسافران هواپیما است که فشار داخلی را تحمل می کند.

لایه میانی : شیشه ای است که بین ۲ لایه قرار می گرد و یک وظیفه مهم دارد ؛ انتقال فشار از لایه درونی به لایه بیرونی 

سوراخ پنجره هواپیما ، فشاری که بر روی شیشه داخلی هواپیما وارد می شود را به شیشه بیرونی که مقاوم ترین شیشه است ،منتقل می کند. دلیل استفاده از این روش است که در صورت بروز اختلاف فشار ناگهانی از شکسته شدن شیشه داخلی جلوگیری شود تا به مسافر آسیبی وارد نشود.