شیشه های خاص

شیشه آنتی باکتریال

شیشه انتی باکتریال

شیشه های آنتی باکتریال در ظاهر همانند شیشه های معمولی هستند اما با یک تفاوت عمده .هیچ کس حتی فکرش را هم نمی کرد که یون های نقره خاصیت آنتی باکتریال داشته باشند. خاصیت آنتی باکتریال نقره به حدی است که می تواند تا ۹۹ درصد باکتری های موجود روی شیشه را از بین ببرد و حتی از رشد و نمو انواع قارچ بر روی شیشه جلوگیری می کند.

چند سال پیش در دانشگاه Yonsei سئول پایتخت کره جنوبی، دانشمندان کشف کردند که اعمال لایه پوششی یون های نقره روی شیشه مانع انتشار باکتری های بیماری زا می شود.

خاصیت آنتی باکتریایی که نقره روی شیشه ایجاد می کند ، باعث شده است تا بهترین گزینه برای استفاده در محیط هایی نظیر بیمارستان ها و آزمایشگاه ها است.ما در طول روز با وسایل و ابزار زیادی سر و کار داریم و به صورت متناوب به آنها دست می زنیم . اما نمی دانیم که چه حجمی از میکروب ها و باکتری ها را در طول روز به دست ها و صورت و حتی بدن ما وارد می شود.برای مثال کسانی که از موبایل و کامپیوتر زیاد استفاده می کنند (تقریبا همه مردم) با میکروب ها و باکتری های متعددی در تماس هستند که حتی آنها را نمی بینند.

اما امروزه برای مقابله با رشد و انتقال انواع باکتری ها ، از شیشه های آنتی باکتریال استفاده می شود . حتی امروزه شاهد آن هستیم که شیشه های با نام «گوریلا گلس» در صفحه نمایش گوشی ها استفاده می شود تا از رشد و انتقال ویروس ؛ قارچ و باکتری ها جلوگیری کند.

در این مقاله در مورد اینکه آنتی باکتریال چیست ؛ شیشه آنتی باکتریال چطور ساخته می شود و نحوه عملکرد آن چیست و حتی در مورد کاربرد و مزایای این نوع شیشه بهداشتی بیشتر صحبت می کنیم.

شیشه آنتی باکتریال چیست؟

قبل از اینکه در مورد این شیشه بهداشتی صحبت کنم ، بهتر است با خاصیت آنتی باکتریال بیشتر آشنا شویم. آنتی باکتریال در واقع عاملی است که در میکروارگانیسم ها را از بین می برد و یا حتی رشد آنها را کاهش داده و متوقف می کند.

شیشه ضد باکتری با استفاده از یون های نقره، در ابتدا از رشد باکتری و قارچ هایی که در سطح شیشه هستند جلوگیری می کند و سپس آنها را ضعیف کرده و در نهایت نابود می کند.شیشه های ضد باکتری معمولا تا ۹۹ درصد باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها را از بین می برد. که این ویژگی باعث می شود تا کارایی های منحصر به فردی داشته باشد.

نتایج تست شیشه antibacterial در برابر عوامل مختلف

طی آزمایش هایی که دانشمندان بر روی شیشه های بهداشتی آنتی باکتریال انجام داده اند، معلوم شده است که این شیشه در برابر عوامل زیر به درستی کار می کند.

۱- باکتری هایی نظیر :

  • Staphylococcus Aureus
  • Escherichia Coli
  • Pseudomonas Aeruginosa
بخوانید  راهنمایی جهت انتخاب شیشه مناسب

۲- قارچ هایی نظیر :

  • Aspergillus Niger
  • Candida Albicans

در شکل زیر می توانید نتیجه تست این شیشه را در برابر باکتری ها مشاهده کنید.

شیشه آنتی باکتریال چگونه باکتری ها را از بین می برد ؟

در شیشه های بهداشتی از یون های نقره استفاده می شود.نقره یکی از عناصر طبیعت است که از رشد و انتقال باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کند. استفاده از نقره در پزشکی هزاران سال قدمت دارد و دانشمندان از مدتها قبل می دانند که این فلز یک ماده ضد باکتری قوی است.اما نقره چگونه این کار را انجام می دهد؟؟

یون های نقره ای با ایجاد سوراخ در غشاهای سلولی در باکتری ها ،به اجزای اصلی سلول مانند DNA باکتری می چسبد و به مرور ساختار سلولی باکتری ها و قارچ ها را از بین می برد . به همین ترتیب باکتری ها و قارچ های مختلف را از روی شیشه پاک می کند و از بین می برد.

کاربرد و مزایای شیشه آنتی باکتریایی

شیشه های ضد باکتریایی کاربردهای زیادی در جامعه دارد که ممکن است تا به حال در مورد آن چیزی نشنیده باشید. در این قسمت در مورد کاربردهای این شیشه و مزیت هر کاربرد برای بشر را توضیح می دهیم.

شیشه بهداشتی اتاق عمل

یکی از بزرگترین و مهمترین کاربرد های این شیشه ضد باکتری ،استفاده از آن در مراکز بهداشتی نظیر بیمارستان ها و آزمایشگاه ها می باشد.علاوه بر قدرت بالای این شیشه در برابر انواع باکتری ها ، این شیشه به سادگی قابل شستشو و نظافت است.

بخوانید  شیشه ضد انعکاس

استفاده از شیشه آنتی باکتریایی در اتاق عمل و اتاق های ایزوله بسیار پر کاربرد است.زیرا در این مکان ها به دلیل اینکه مستقیما با جان انسان ها سر و کار دارد، بهتر است این محیط ها از نظر بهداشتی کاملا تمیز باشد و هیچگونه باکتری و قارچی در آن وجود نداشته باشد.

یکی از راه های ورود باکتری به بدن ، از طریق دهان است و یکی از محیط هایی که می تواند ناقل میکروب و باکتری باشد ، دندان پزشکی است. در دندان پزشکی ها برای جلوگیری از انتقال باکتری و کاهش میزان رشد آنها

استفاده از طلق گوریلا گلس

یکی از کاربرد های این شیشه بهداشتی ،در موبایل ها اسمارت فون های امروزی است. موبایل یکی از وسایلی که مدت زیادی از آن استفاده می کنیم . به همین دلیل یکی از بزرگترین منابع تجمع باکتری ها و قارچ ها است. برای همین از شیشه های بهداشتی گوریلا گلس برای جلوگیری از رشد و تجمع باکتری ها استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *