شیشه داخلی, شیشه صنعتی

نصب شیشه و اجرای آن

نصب شیشه

نوع و ضخامت شیشه جام مصرفی در هر قسمت از ساختمان، باید طبق نقشه‌ها و مشخصات مندرج در نشریه شماره ۵۵باشد، نمونه شیشه و بطانه قبل از مصرف باید به تأیید دستگاه نظارت رسیده و مصالحی که در کار مصرف می‌شود، باید با نمونه کاملاً مطابقت داشته باشند.

نصب شیشه

اصول کلی

درز بین قاب و شیشه باید ۲ تا ۳ میلیمتر بوده و قبل از کار گذاردن شیشه، باید رنگ آستر قاب خشک شده باشد. همچنین محل جاگذاری شیشه، باید از گرد و خاک و چربی عاری شود. ابعاد صحیح شیشه‌ها را باید با اندازه گیری قاب‌هایی که شیشه در آنها کار گذارده می‌شود، به دست آورد.

کار گذاشتن شیشه با برش و نصب با بطانه یا نوارهای پلاستیکی یا لاستیکی

برش شیشه با الماس بر انجام می‌شود. در مورد نصب شیشه بسته به نوع در و پنجره، استفاده از بطانه یا نوار به ترتیب زیر خواهد بود.

  • در مورد چارچوب‌های فلزی و چوبی که دارای زهوار هستند، باید این زهوارها قابل برداشتن و نصب مجدد باشند. فاصله پیچ‌های خودکار مصرفی برای این زهوارها، حدود بیست سانتیمتر است.
  • در مورد درها و پنجره‌های آلومینیومی که نصب شیشه در آنها به کمک نوار لاستیکی و یا پلاستیکی انجام می‌شود، باید هنگام برش شیشه به فضای لازم برای نوارهای لاستیکی یا پلاستیکی توجه شود.
  • در مورد چارچوب‌های فلزی یا چوبی که نصب شیشه درون آنها بدون استفاده از زهوار انجام می‌شود، باید ترتیبی اتخاذ شود که به جای زهوار از مقدار کافی بطانه استفاده شود. در این حالت بطانه به صورت یک مثلث قائم الزاویه متساوی الساقین و به طول ساق حدود یک سانتیمتر، اجرا می‌شود.
  • در مورد آن دسته از شیشه‌های مشجر که از یک رو نقش دارند، سطح نقشدار در خارج از ساختمان قرار می‌گیرد تا از آلودگی دائمی شیشه در داخل ساختمان جلوگیری به عمل آید.

شیشه‌های نشکن (ایمنی)

در مورد شیشه‌های نشکن (ایمنی) باید از یراق آلات مخصوص این قبیل شیشه‌ها مانند استاپ، بست کمری، بست اتصال شیشه به سقف، بست اتصال شیشه به دیوار و بالاخره از انواع لولا‌های مخصوص این قبیل شیشه‌ها و سایر جزئیات، طبق نقشه‌های مربوط استفاده به عمل آید. علاوه بر موارد یاد شده رعایت نکات زیر الزامی است.
در صورتی که ابعاد شیشه بزرگ باشد، در نقاط لازم، ارتعاش گیر با ابعاد مناسب نصب شود.
کتیبه‌های بزرگتر از حد معمول، پروفیل کشی شوند، بخصوص در مورد نصب کتیبه به سقف کاذب، عمل پروفیل کشی ضرورت کامل دارد. از یراق آلات استاندارد استفاده شود. این یراق آلات باید از فلزات یا آلیاژهایی تهیه شوند که علاوه بر قابلیت تحمل فشارهای وارده، در مقابل زنگزدگی نیز مقاومت کافی داشته باشند.

سوراخ کردن و سنگ زدن

معمولاً برای سوراخ کردن شیشه‌ها از مته الماسی برقی یا از مته دستی استفاده به عمل می‌آید. عمل سنگ زنی شیشه را اصطلاحاً لول کردن می‌گویند که معمولاً در لبه شیشه‌ها انجام میشود تا لبه تیز شیشه موجب ناراحتی استفاده کنندگان نشود. سنگ زدن شیشه در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها به وسیله دستگاه‌های سنگ سمباده الماسه انجام می‌شود.

نصب کاشی‌های شیشه‌ای

ابعاد رسمی این کاشی‌ها ۱۵×۱۵ یا ۲۰×۲۰ سانتیمتر مربع است. و ابعاد واقعی آنها ۱۴/۸×۱۴/۸ یا ۱۹/۸×۱۹/۸ سانتیمتر مربع است. و در محل‌هایی به کار می‌رود که بخواهند از کف محوطه یا خیابان، نور زیرزمین را تامین نمایند. طریقه نصب این کاشی‌ها بدین ترتیب است که آنها را در داخل قاب‌های آهنی چهارگوش به ابعاد ۱۵×۱۵ یا ۲۰×۲۰ سانتیمترمربع قرار دهند. به نحوی که در قسمت زیرین آن بین کاشی و بال سپری یا نبشی حدود ۵ تا ۸ میلیمتر ملات سیمان سفید با خاک سنگ و پودر سنگ کم آب قرار گرفته و پس از جاگذاری کاشی‌ها درز بین کاشی و قاب آهنی با دوغاب سیمان سفید و پودر سنگ به عیار ۴۰۰ کیلوگرم سیمان پر می‌شود.

نصب شیشه

تمیزکاری شیشه

در موقع تمیز کردن شیشه‌ها باید دقت شود که لطمه‌ای به سطوح شیشه، بطانه و زهوار شیشه وارد نیاید. تمام قسمت‌های شیشه از جمله زوایای قاب درها و پنجره‌ها، گوشه شیشه‌ها و لبه‌های قاب در و پنجره را باید تمیز کرد‌. برای پاک کردن رنگ‌های احتمالی به جا مانده از عمل نقاشی، باید از تینر استفاده نمو‌د و چنانچه پیمانکار بخواهد از مواد شیمیایی مانند اسید یا باز رقیق برای پاک کردن شیشه استفاده نماید، باید قبلاً موافقت دستگاه نظارت را جلب نماید. در صورت امکان می‌توان از ماشین‌های مخصوص تمیز کردن شیشه نیز برای پاک کردن شیشه‌ها استفاده نمود.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از آخرین موجودی شیشه با ما تماس بگیرید

طریقه نصب شیشه سکوریت

در این بخش قصد داریم تا طریقه نصب شیشه سکوریت را به شما آموزش دهیم؛ البته این موضوع یادتان باشد که شما با خواندن همین بخش، نمی‎توانید مهارت‌های لازم را به دست بیاورید و حتما باید دوره‌های لازم بگذارید.

ولی به طور کلی برای نصب شیشه سکوریت، باید در مرحله اول مطمئن شوید که سازه فلزی شما، تراز باشد. یادتان باشد که فریم‌های فارسی را باید با حساسیت تمام بر روی سنگ، سرامیک و قوطی زیر در نصب و اجرا شوند.

البته این موضوع را هم بدانید که فریم‌های مختلفی در بازار وجود دارند که شما به عنوان شخصی که قصد نصب شیشه سکوریت را دارید، باید حتما از انواع مختلف آنها آگاهی داشته باشید. همچنین کیفیت مواد اولیه هم می‌تواند بر روی کیفیت مراحل نصب هم تاثیر بگذارد. پس باید با مرغوبیت جنس مواد اولیه را هم مورد بررسی قرار دهید.

نصب شیشه ساختمانی

برای اینکه مراحل نصب شیشه ساختمانی به درستی انجام شود، نیاز است که هماهنگی لازم بین سازنده پنجره و پیش ساخته (محل نصب شیشه) وجود داشته باشد؛ چون اگر این اتفاق نیفتد، درنهایت ممکن است که شیشه شما دچار آسیب‌هایی به مانند ترک خوردگی یا شکستگی شود.

به غیر از بحث‌هایی به مانند هماهنگ سازی، دقت هم می‌تواند جزو بخش‌های مهم در نصب شیشه ساختمانی باشد. چون کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند باعث کل مراحل نصب را بیهوده کند.

موارد موردنیاز را هم باید در زمان نصب شیشه‌های ساختمانی رعایت کنید؛ برای مثال شما باید حتما از مواردی به مانند یراق آلات، نوارهای پلاستیکی، بطانه و دیگر موارد ضروری استفاده کنید. همچنین شما باید به نکات زیر را در زمان نصب شیشه‌های ساختمانی،  رعایت کنید:

  • اتصال درست قطعات شیشه
  • لباس‌های مخصوص و ایمن بپوشید
  • درستی زیرساز شیشه‎های نصب شده را بررسی کنید
  • استفاده از بطانه در زمان نصب شیشه ساختمانی، نباید نه کم باشد و نه زیاد!
  • و …

نصب شیشه بزرگ

شیشه‌های برزرگ، معمولا به صورت خام هستند و در مقایسه با شیشه‌های سکوریت، محبوبیت بسیار کمتری دارند که این محبوبیت کمتر هم دقیقا به خاطر ویژگی‌های کمتر است. از مهم‌ترین تفاوت میان شیشه بزرگ و شیشه سکوریت می‌توان به مقاومت آنها اشاره کرد که شیشه‌های بزرگ شاید با کوچک‌ترین ضربه، دچار شکستگی یا ترک خوردگی شوند.

برای نصب شیشه خام هم شما نیازی به مهارت‌های خاصی ندارید و برای سفارش این شیشه‌ها هم می‌توانید از فروشگاه‌های مختلفی که در زمینه شیشه فعالیت می‌کنند، اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از آخرین موجودی شیشه با ما تماس بگیرید

برای شیشه‌های سکوریت، نیاز است که قفل بزنیم؟

اینکه شیشه  های سکوریت دارای مقاومت و امنیت بالایی هستند که هیچ شکی در آن نیست؛ ولی وقتی که شما می‌توانید با انجام یکسری کارهای ساده، امنیت فروشگاه خودتان را چند برابر کنید، چرا نباید آن را انجام داد؟

قطعا وقتی که شما اقدام به نصب شیشه سکوریت برای فروشگاه خودتان می‌کنید، هدفتان این است که امنیت فروشگاه را بیشتر کنید و حالا برای افزایش بیشتر امنیت، پیشنهاد می‌شود که حتما از قفل‌های مخصوص بر روی شیشه سکوریت استفاده کنید.

البته یادتان باشد که جایگاه‌های مربوط به نصب قفل باید در زمان ساخت شیشه ایجاد شود؛ چون این شیشه‌ها دارای مقاومت بالایی هستند و بعد از ساخت نمی‌توان سوراخ‌های لازم را بر روی آن ایجاد کرد.

author-avatar

درباره هانیه احمدیان

دوستدارحوزه تولید محتوا و سئو. نگین شرق، سایتی در حوزه شیشه و نمای شیشه ای است. بزرگترین هدفم در نگین شرق انتقال مفاهیم در حوزه شیشه به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *