نمای شیشه ای, شیشه داخلی, شیشه صنعتی

تفاوت طلق سنتری گلس با طلق های معمولی

طلق شیشه ای

تفاوت طلق سنتری گلس با طلق های معمولی

آیا می دانید چرا وقتی یکی از شیشه های نماهای شیشه ای می شکند ،نمی ریزد و حالت خود را حفظ می کند؟ آیا می دانید که چه چیزی باعث استحکام استخر شیشه ای می شود؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اگر شیشه های استخر بشکند ،چه اتفاقی می افتد؟ لابد می گویید : شیشه ها جدا می شوند و آب داخل استخر بیرون می ریزد. البته تا حدودی درست فکر کردید ،ولی در عمل چنین اتفاقی نمی افتد ، در اصل نباید این اتفاق رخ بدهد. زیرا با شکستن یک شیشه از شیشه های استخر و خراب شدن استخر ،همه‌ی هزینه ها بر باد می رود.در این مقاله سعی می کنیم شما را با طلق سنتری گلس و تفاوت آن با سایر طلق های شیشه را بیان می کنیم تا متوجه شوید که چرا شیشه های استخر در صورت شکستن نمی ریزد.

طلق سنتری گلس چیست ؟

طلق سنتری گلس در واقع یک لایه اتصال بین شیشه های لمینت شده است .این طلق به معماران و طراحان نمای ساختمان ها کمک می کند تا علاوه بر افزایش زیبایی ساختمان با شیشه ،از بروز حوادث خطرناکی که باعث آسیب دیدن افراد می شود ،جلوگیری کند.

حتما در سطح شهر و یا در مکان های تفریحی ،رفاهی و تجاری ساختمان های شیشه ای را دیده اید. اما شیشه هایی که در این نماها به کار می رود ،با شیشه های معمولی فرق دارد.

در این شیشه ها از طلق های سنتری گلس استفاده می شود. لایه سنتری گلس ۲ وظیفه مهم دارد:

۱- حفظ شفافیت شیشه ها

۲-حفظ حالت شیشه ها و جلوگیری از ریزش شیشه پس از شکستن

طلق سنتری از ریختن شیشه ها بعد از شکستن آن جلوگیری می کند.بگذارید با یک مثال توضیح بدهیم:

حتما با شیشه های سکوریت آشنا هستید،شیشه های سکوریت بسیار مقاوم هستند،اما در صورتی که بشکند به تکه های ریز تقسیم می شود.شیشه سکوریت پس از شکستن با کمی اعمال نیرو به صورت کامل می ریزد.

شیشه های لمینت شده با طلق PVB پس از شکستن با اعمال نیرو به اصطلاح با حالت پتویی جمع می شوند.

اما شیشه لمینت با طلق سنتری گلس ،پس از شکستن ،با اعمال نیرو به حالت پتویی جمع نمی شود و حالت خود را حفظ می کنند.

تفاوت طلق PVB و Sentry Glass

قبل از اینکه با ساختار طلق سنتری گلس و کاربرد آن آشنا شوید بهتر است ،تفاوت آن را با طلق PVB بدانید.

PVB یا پلی وینیل بوتیرال یک لایه شفاف است که بین شیشه های سکوریت قرار می گیرد و شیشه لمینت را ایجاد می کنند.

اما تفاوت طلق PVB با Sentry glass در مقاومت و استحکام آنها است.

طلق سنتری گلس نسبت به طلق PVB در برابر ضربه تا ۵ برابر مقاوم تر و از نظر سختی ، تا ۱۰۰ برابر سخت تر است .

در صورتی که شیشه لمینت شده با طلق سنتری گلس بشکند به صورت پتویی جمع نمی شود.

در شکل زیر می توانید تفاوت شیشه بدون طلق ، با طلق سنتری و با طلق PVB را مشاهده می کنید.

 

در ویدئو زیر می توانید نتیجه تست آونگی شیشه لمینت با طلق PVB و Sentry glass را مشاهده کنید و تفاوت های آنها را بهتر درک نمایید. 

 

مزایای طلق سنتری گلس

طلق های سنتری گلس که طلق سنتری گلس مزایای زیادی دارند و این مزایا به مجریان و طراحان نما این امکان را می دهند تا با خیال راحت از آنها استفاده کنند. در این قسمت به بررسی مزایا و ویژگی های ورق شفاف سنتری گلس و مقایسه آن با پی وی بی می پردازیم.

  • تا ۵ برابر مقاومت بیشتر نسبت به طلق پی وی بی
  • ۱۰۰ برابر سخت تر از طلق PVB
  • شفافیت بسیار بالا
  • قابلیت بازتاب ۹۹ درصد اشعه ماوراء بنفش خورشید
  • قابلیت اجرا در سایزهای مختلف با ضخامت متفاوت
  • قابلیت نصب طلق با ضخامت ۱٫۵۲ تا ۲٫۲۸ میلی متر
  • قابلیت نصب طلق در ابعاد ۱۰۰*۳۵۰ میلی متر تا ۲۶۰۰ در ۴۵۰۰ میلیمتر

کاربردهای طلق Sentry glass

باید گفت در تمامی مکان هایی که از شیشه لمینت استفاده می شود، می توان از آن طلق سنتری گلس استفاده کرد.

اما نکته مهم اینجا است که : در چه مواردی باید از طلق سنتری گلس به جای طلق PVB استفاده می شود؟

بخوانید  استخر شیشه‌ای راهکاری مدرن در طراحی

باید بگوییم در مواردی که بخواهیم امنیت بیشتری را برای افراد تامین کنیم، باید از طلق sentry glass باید استفاده کنیم.

کاربرد سنتری گلس در استخر شیشه ای

فرض کنید در یک استخر شیشه ای معلق در حال شنا هستید ، در صورتی که شیشه کف استخر بشکند ،چه اتفاقی رخ می دهد؟ در چنین کاربردهایی مجبور هستیم برای حفظ جان افراد و همچنین جلوگیری از هزینه های ناشی از شکستن شیشه ،از طلق سنتری گلس استفاده می کنیم.

در صورت نیاز به استحکام بیشتر استخر شیشه ای ،می توانید به جای یک یا چند لایه طلق PVB می توانید از طلق سنتری گلس استفاده کنید. قیمت هر لایه اضافی طلق سنتری گلس به صورت جداگانه حساب می شود و می توانیدقیمت شیشه استخر شیشه ای را مشاهده کنید.

این طلق امنیتی ،علاوه بر این ها ،از خم شدن شیشه های لمینت استخر در برابر فشار آب جلوگیری می کند و شیشه ها را در حالت ثابت اولیه قرار می دهد.

طلق امنیتی در طلافروشی و صرافی

یکی دیگر از مثال هایی که می توانیم در این باره بزنیم ،شیشه های لمینت در مراکز امنیتی است.برای مثال :

شیشه های ضد گلوله در صرافی ها و طلافروشی معمولا از طلق سنتری گلس استفاده می کنند. در این صورت اگر سارق بخواهد با زور و با استفاده از تبر و یا هر وسیله دیگری وارد فضا شود ،طلق سنتری گلس از این کار جلوگیری می کند. در واقع شیشه در اثر برخورد تبر یا هر وسیله دیگر نباید بریزد و مثل پتو جمع شود.

اینها قسمت کوچک اما مهمی از کاربردهای طلق سنتری گلس است .در ادامه ،دیگر کاربردهای این طلق ایمنی را به صورت خلاصه لیست می کنیم.

شیشه های نمای کرتین وال و فین گلس

در اجرای نمای کرتین وال فین گلس ،سازه شیشه ای که شیشه های بیرونی به آن متصل می شوند باید از استحکام بالایی برخوردار باشند.علاوه بر این باید به گونه ای باشد تا در صورت شکستن شیشه های فین گلس ،سازه و استراکچر شیشه ای استحکام و حالت خود را از دست ندهد و باعث ریختن شیشه ها نشود. زیرا در صورتی که سازه شیشه ای فین گلس بریزد و حالت خود را از دست بدهد ،باعث می شود ،تمامی شیشه هایی که به این سازه متصل هستند ، تکیه گاه خود را از دست داده و همگی آنها بریزند. در چنین مواردی برای جلوگیری از این اتفاق و صرفه جویی در هزینه های تعمیر و نگهداری شیشه ها ،از طلق سنتری گلس در سازه فین گلس استفاده می شود.

بخوانید  ⁠⁣جنس شیشه هواپیما چیست؟

پنجره ها و دیگر سازه های شیشه ای

درب ها و پنجره های نمای بیرونی :

برای جلوگیری از شکستن شیشه ها و خورد شدن آن در اثر باد و طوفان و حتی ضربه و انفجار از این طلق ایمنی استفاده می شود.

جان پناه و نرده شیشه ای ، سایبان و سقف شیشه ای:

در اجرای سقف شیشه ای نیز اولین فاکتور استحکام شیشه و حفظ جان افراد است. یعنی ساختار این شیشه ها باید به گونه ای باشد تا در صورت شکستن شیشه ها ،شیشه روی افراد نریزد و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود.
در جان پناه و نرده های شیشه ای نیز باید به این مورد توجه شود تا در صورت شکستن ،شیشه ها نباید حالت خود را از دست بدهند.

با این همه طلق های سنتری گلس در صنعت شیشه و نمای شیشه ای کاربردهای بسیاری دارد و به سازندگان و معماران نمای ساختمان این امکان را می دهد تا با خیالی آسوده به طراحی نمای شیشه ای بپردازند .از طرفی امنیت بالایی که توسط این طلق شفاف در شیشه ها ایجاد می شود ،از نظر سازمان آتش نشانی مورد تایید است و یک فاکتور مثبت به شمار می آید.

پلکسی گلاس شفاف چیست؟

پلاستیک آکریلیک یک هوموپلیمر ترموپلاستیک شفاف است که اغلب به عنوان پلکسی شفاف شناخته می‌شود. پلکسی گلاس شفاف اولین بار در سال ۱۹۳۳ توسط شرکت Rohm و Hass به بازار عرضه شد.

این ورق های پلکسی گلاس شفاف در دوران جنگ جهانی در پنجره‌های هواپیما، سایبان و برج استفاده شد. برای فهمیدن میزان مقاومت پلکسی شفاف شاید همین کافی باشد!

author-avatar

درباره هانیه احمدیان

دوستدارحوزه تولید محتوا و سئو. نگین شرق، سایتی در حوزه شیشه و نمای شیشه ای است. بزرگترین هدفم در نگین شرق انتقال مفاهیم در حوزه شیشه به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *