اسکای‌ لایت یا سقف شیشه‌ای سازه ‌ای نور گذر است که در سقف ساختمان‌ها به جای مصالح رایج اجرا شده و ضمن تامین زیبایی ساختمان، امکان بهره‌مندی هر چه بیشتر بخش‌های مرکزی ساختمان را از نور طبیعی فراهم می‌کند. روشنایی روز از طریق روشنایی آسمان و نیز از طریق تابش مستقیم خورشید تامین می‌شود. امروزه اسکای‌ لایت‌ ها به صورت وسیعی در تامین روشنایی روز برای ساختمان‌های مسکونی، عمومی و تجاری به کار برده می‌شوند.

سقف شیشه ای

اجرای جداره های نور گذر در سقفها و تلفیق این نوع فضاها با سازه های اصلی بنا امروزه در دستور کار معماران با تجربه و معماران جوان قرار گرفته است .

احتمالا یکی از علایق شما هم این است که در تراس منزل خود در یک فضای دنج و آرام، همزمان با نوشیدن چای یا قهوه به تماشای آسمان بنشینید. اما به محض ابری شدن آسمان مجبور شوید که آن کنج دنج را ترک کرده و برای فرار از خیس شدن به داخل منزل برگردید. چه چیزی بهتر از این که زیر آسمان برفی و بارانی بنشینید و بدون ترس از خیس شدن، هم قهوه بنوشید و هم از محیط لذت ببرید؟ این رویای لذت بخش، با استفاده از سقف های متحرک شیشه ای  تراس برای شما عملی خواهد شد.

سقف شیشه ای چیست؟

این روزها پوشاندن سقف بالکن و تراس ها یا باغچه ها و گلخانه ها با شیشه، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. به عبارتی در صورتی که سقف مکانی از شیشه ساخته شده باشد، به آن اسکای لایت یا سقف شیشه ای یا سقف متحرک گفته می شود. از طرفی سقف های شیشه ای چهره ای بسیار مدرن به فضای ساختمان شما می دهند.

اگر بخواهیم از منظر دیگری به سقف نورگیر شیشه ای بپردازیم، دو قابلیت مهمی که این سقف ها به شما و فضای ساختمان شما می دهند، تأمین نور مورد نیاز و کافی آن محیط است. نوری که از طریق سقف های شیشه ای به داخل فضای اداره یا فضای مسکونی شما وارد می شود، شما را در استفاده از انرژی برق و روشن کردن لامپ ها زیاد بی نیاز می کند. این سقف ها عایق گرما نیز هستند و مانع عبور حرارت و گرما به فضای داخل منزل و محیط فضای کاری شما می شوند.

استفاده از سقف های شیشه ای با کیفیت، به دلیل تمامی آپشن ها و قابلیت هایی که به ملک شما می دهد باعث می شود که بتوانید از آن به عنوان برگ برنده ای در فروش با قیمت بالا، استفاده کنید.

انواع سقف شیشه ای

باید گفت که سقف های شیشه ای در انواع مدل ها و طرح ها عرضه می شوند تا بتوانند خواسته ی مشتریان را برای طرح و مدل دلخواه آن ها با طول عمر بالا مطابق با فضای ساختمان مرتفع کرده و پاسخگوی نیاز آن ها باشند.

شاید این روز ها سقف های شیشه ای را در رستوران ها و کافی شاپ ها نیز دیده باشید که نشان دهنده استقبال بالا از این نوع از سقف های مدرن است که برای هر نوع از ساختمان و فضای کاری می تواند به نحوی قابل استفاده باشد.

سقف های شیشه ای با توجه به مدل، ابعاد و مساحت، به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

سقف شیشه ای ثابت: این نمونه از سقف شیشه ای در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از اسکای لایت ها به صورت یکپارچه و ثابت بر روی سقف قرار می گیرند و حرکت نمی کنند.

سقف شیشه ای متحرک: این مدل سقف متحرک شیشه ای با استفاده از ریل ها قابلیت باز و بسته شدن پیدا می کنند. این نیرو می تواند از طریق موتور های الکتریکی و یا به صورت دستی تامین شود.

لازم به ذکر است که نیازی نیست که شما نگرانی از بابت امنیت این سقف ها داشته باشید چرا که شیشه های نشکن به کار رفته در اسکای لایت، حافظ امنیت شما هستند.

جنس شیشه قابل استفاده در سقف شیشه ای چیست؟

جنس شیشه در سقف های شیشه ای از نوع شیشه های سکوریت با ضخامت بالا (۱۰ و ۱۲ میلی­متر) هستند که امنیت را تا حد بالایی تأمین می کند. البته در بعضی مواقع شیشه ها را لمینت می کنند تا در صورت شکستن آن، شیشه در جای خود ثابت بماند و ریختن تکه های شیشه باعث آسیب به افراد نشود.

هزینه سقف شیشه ای چقدر است؟

هزینه سقف شیشه بسته به نوع شیشه، ابعاد، ثابت یا متحرک بودن و بسیاری از پارامترهای دیگر متغیر است. توجه داشته باشید که هزینه سقف شیشه ای بسیار بالاست. چرا که شیشه های به کار رفته در آن حتما بایستی استاندارد بوده و به دلیل حساسیت بالایی که دارد از مقاومت و استحکام خوبی نیز برخوردار باشد. اسکای لایت بایستی در برابر عوامل بیرونی از خود مقاومت نشان دهد و به راحتی نشکند.

کاربرد سقف شیشه ای

امروزه در فضـاهایی مانند گنبد ها و طاق ها برای اجرای سقف شیشه استفاده می شود.

با کمتر شدن فضاهای سبز در شهرها ساخت ساختمان های اکولوژیکی و گرین هاوس، در ساخت و سازهای شهری نمود بیشتری پیدا نموده است.

در ساختمان های مرتفع به دلیل نبود فضای سبز برای این واحد ها، می توان با ایجاد سقف های شیشه ای،  مکانی را برای ایجاد فضای سبز و نگهداری از گلها و گیاهان ایجاد کرد.

مزایای استفاده از اسکای لایت

  • افزایش دریافت نور خورشید از طریق کاهش نیاز به مصرف نور مصنوعی، منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش قابل توجه هزینه‌های ساختمان و کاستن از اثرات سوء زیست محیطی ناشی از تامین انرژی می‌شود. از طرف دیگر نشان داده شده که قرارگرفتن در معرض نور طبیعی منجر به افزایش بهره‌وری ساکنان ساختمان‌های اداری شده و از این طریق نیز عامل موثری در کسب و کار محسوب می‌شود.
  • نورگیری از سقف (اسکای‌ لایت) در ترکیب با نورگیری از دیواره‌ها (پنجره‌ها) می‌تواند بخش بسیار زیادی از ساختمان را از روشنایی روز بهره‌مند کند. حتی در روزهای ابری نیز، دریافت نور از طریق اسکای‌ لایت بین ۳ تا ۱۰ برابر موثرتر از دریافت نور از طریق پنجره‌ها می‌باشد. در برخی از ساختمان‌ها حتی می‌توان به این روش، تا حدود ۸۰ درصد روشنایی مورد نیاز را تامین کرد.
  • به کمک نورگیری از سقف (اسکای‌ لایت) می‌توان فضاهای مرکزی ساختمان را از نور طبیعی بهره‌مند کرد.
  • با تعبیه‌ی شیشه‌های مدرن برای سقف ، می‌توان مانع از درخشندگی آزار دهنده خورشید در داخل ساختمان شده و در عین حال نور را به سطح وسیع‌تری از ساختمان پراش داد.
  • سازه شیشه ای سقف باید خود ایستا بوده و با ضریب اطمینان مناسبی قادر به مقاومت در برابر بارهای باد، برف، زلزله و بارهای حرارتی باشد. به این منظور اغلب لازم است از مقاطع فولادی به عنوان اسکلت سازه‌ای اسکای‌ لایت استفاده شود. با این وجود معمولا مشابه با پنجره‌ها، از پروفیل های آلومینیومی برای نگهداری شیشه‌ها استفاده می‌شود.
  • علاوه بر پایداری در برابر بارهای وارده، لازم است که اسکای‌ لایت عملکرد حرارتی و صوتی مناسبی نیز داشته باشد. به این معنا که در فصول سرد سال مانع از اتلاف انرژی حرارتی داخل ساختمان بوده و در فصول گرم سال نیز دریافت حرارتی قابل قبولی را داشته باشد. مقاومت اسکای‌ لایت در برابر عبور امواج صوتی با بسامد های مختلف نیز عامل دیگری است که می‌تواند در مکان‌هایی که در معرض آلودگی صوتی بالایی قرار دارند، یکی از فاکتورهای مهم طراحی به‌ شمار آید.

سقف شیشه ای

انواع سقف های شیشه ای

اسکای‌ لایت بسته به نیازهای ساختمان می‌تواند شکل‌های بسیار متنوعی داشته باشد.البته باید بگوییم که در اجرای سقف با شیشه نشکن و طراحی آنها فاکتورهایی مانند : فرهنگ معماری و بومی منطقه ،نوع سازه و کاربری بنا ، نوع اتصالات و استراکچر بنا و مقررات ملی ساختمان تاثیر گذار است.

برخی از متداول‌ترین اشکال اسکای‌ لایت عبارتند از:

  • تک شیبه
  • ساختار پیرامونی (Pyramid)
  • دو شیبه دارای خط الراس (Double sloped Ridgelites)
  • خط الراسی با انتهای باز یا شیشه‌ای (Ridgelites with Hipped or Glazed ends)
  • پلی‌گون قطعه‌ای و شعاعی (segmented and radius polygon)
  • گنبدی قطعه‌ای و شعاعی (segmented and radius dome)
  • همچنین سایه‌بان‌ها (Canopies)
  • اتاق‌های حمام آفتاب (Solariums)

نصب سقف شیشه ای

اجرای سقف شیشه ای بایستی حتما با توجه به علوم مهندسی و توسط معماران و مهندسان خبره و با تجربه صورت بگیرد. چرا که دقت در نصب اسکای لایت هم موجب زیبایی کار می شود و هم امنیت ساکنین را تضمین می کند.

در اجرای سقف شیشه ای عموما از شیشه های لمینت چند لایه و یا صفحات پلی کربنات به دلیل مقاومت بالای آن ها استفاده می شود.

پیش از نصب سقف شیشه ای بایستی پروفیل هایی جهت قرار گیری شیشه بر روی آن، به عنوان اسکلت اصلی اسکای لایت بر روی سقف تعبیه شوند. مرحله بعدی نیز جایگذاری شیشه و سپس آب بندی و عایق بندی آن است. شیشه ها در معرض باران و برف قرار دارند پس حتما باید جوری عایق باشند تا جلوی نفوذ آب به داخل ساختمان را بگیرند و از طرفی مانع اتلاف انرژی نیز شوند.

کلام پایانی

ضمن تشکر از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید شایان ذکر است که وجود یک مشاور حرفه ای و با تجربه برای اجرای سقف شیشه مسیر انجام کار را برایتان هموار تر می کند. مجموعه نگین شرق از ابتدای این مسیر تا به انتها همراه شماست.

 با توجه به نوسانات بازار  لطفا جهت استعلام قیمت و مشاوره رایگان با شماره  ۰۵۱۳۷۱۲۳۶۵۴ تماس حاصل فرمایید. (مدیر فروش آقای مهندس میرشاهی)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *