شیشه دو جداره: محافظت و زیبایی در یک نگاه
کاهش انتقال حرارت - کاهش صدا - مقاوم در برابر شرایط جوی - طراحی شفاف و زیبا

شیشه دوجداره لمینت سوپر کلیر

انواع شیشه چند جداره

شیشه های چند جداره ای که در ساختمان ها و آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرد، انواع مختلفی دارد:

  • شیشه های دوجداره (سکوریت و غیر سکوریت)
  • سه جداره (سکوریت و غیر سکوریت)
  • شیشه دوجداره سکوریت-لمینت

قبل از اینکه با این شیشه ها کاملا آشنا شوید ، بهتر است با تعاریف و اصطلاحات آنها آشنا شوید .با مطالعه این اصطلاحات براحتی می توانید تفاوت شیشه های چند جداره را از هم تفکیک کنید.

اسپیسر : فاصله گذار یا اسپیسر ، قطعه ای فلزی (معمولا آلومینیومی) است که برای ایجاد فضای عایقی در پنجره و درها استفاده می شود.

سیلیکاژل : این ماده به عنوان رطوبت گیر عمل می کند و درون اسپیسر تزریق می شود تا از بخار زدن فضای بین لایه های شیشه جلوگیری کند.

Ug: این فاکتور نشان دهنده میزان عایق حرارتی شیشه ها است و تابعی از نوع گاز تزریق شده ، فاصله بین شیشه ها و تعداد لایه ها است و واحد آن W/m2K است. هرچه این عدد کمتر باشد ، نشان می دهد شیشه ها دارای عایق حرارتی بهتری هستند.

شیشه میرال

شیشه های سه جداره

شیشه های سه جداره ، ساختاری شبیه شیشه ۲ جداره دارد .در واقع مثل این است که شما ۲ عدد شیشه دو جداره را در کنار یکدیگر داشته باشید.در شیشه های سه جداره از ۳ لایه شیشه و ۲ لایه اسپیسر استفاده می شود.

ضخامت و قطر این شیشه ها به مراتب از شیشه دوجداره بیشتر است . همینطور ضریب تبادل حرارتی پایین تری دارد( عایق گرمایی بهتری است).

Ug شیشه های سه جداره حدود ۰٫۵ تا ۰٫۸ W/m2K است .این بازه عددی نشان می دهد که شیشه های سه جداره نسبت به دوجداره ؛ عایق حرارتی بهتری هستند.که البته طبیعی و منطقی هم هست.

هزینه ساخت شیشه سه جداره بیشتر از دو جداره است . از این شیشه ها در خانه های سبز ؛مدرن و امروزی استفاده می شود، زیرا اتلاف انرژی بسیار پایین تری دارند که صرفه اقتصادی پایدار و بلند مدتی را برای صاحب خانه به همراه دارد.

شیشه های دوجداره سکوریت لمینت

این شیشه دوجداره ، شیشه ای خاص است که البته کاربرد خاصی دارد. قبل از اینکه در مورد کاربرد این شیشه صحبت کنیم ، بهتر است با ساختار این شیشه آشنا شوید.

شیشه های دوجداره سکوریت لمینت ، از یک لایه شیشه سکوریت و یک شیشه لمینت ۲ لایه با طلق PVB تشکیل شده است. دلیل استفاده از شیشه لمینت ، حفظ استحکام شیشه ها در برابر ضربه و حتی پس از شکستن می باشد. در واقع قسمتی که از جنس لمینت است در لایه بیرونی استفاده می شود تا در برابر ضربه مقاوم باشد.

از شیشه های دوجداره لمینت سکوریت برای اجرا نمای کرتین وال استفاده می شود. زیرا نمای کرتین وال یک پوشش سراسری از شیشه است و باید در برابر اغتشاش و ضربه مقاومت بالایی داشته باشد.

لایه لمینت می تواند در قسمت داخل ساختمان و یا خارج آن استفاده شود. برای مثال در نمای کرتین وال ، قسمت لمینت در بیرون سازه استفاده می شود. برای مواردی همچون سقف شیشه ای یا اسکای لایت ، بهتر است برای ایمنی بیشتر لایه لمینت به سمت داخل سازه باشد . با این کار در صورت شکستن شیشه ها ، شیشه ها سقوط نمی کنند و شکل خود را حفظ می کنند.

البته در مواردی که نیاز به تایید نمای شیشه ای توسط سازمان آتش نشانی باشد، از شیشه های دوجداره لمینت باید استفاده شود. زیرا در برابر آتش و حرارت ناشی از آن نسبت به شیشه های دیگر ، مقاومت بسیار بالاتری دارد.

جدول ضرایب تبادل حرارت شیشه های چند جداره

نوع شیشه ضخامت شیشه گاز میان دو شیشه فاصله بین شیشه ها ضریب انتقال حرارت (w/m2C)
تک جداره ۴ ندارد ندارد ۵٫۹۳
تک جداره ۶ ندارد ندارد ۵٫۸
دو جداره ۴ و ۶ هوا ۱۲ ۳
دو جداره ۴ و ۶ آرگون ۱۲ ۲٫۹
سه جداره ۴ و ۶ و ۴ هوا ۹٫۹ ۲٫۲
سه جداره ۴ و ۶ و ۴ آرگون ۹٫۹ ۱٫۹
دیوار آجری ۳۵ سانتیمتری ندارد ندارد ندارد ۲

همانطور که از جدول بالا پیداست یک شیشه سه جداره دارای انتقال حرارت کمتری از یک دیوار ۳۵ سانتیمتری است. برای اطلاعات بیشتر در زمینه عایق بندی گرمایی پنجره دو جداره به مقاله عملکرد گرمایی پنجره دو جداره مراجعه نمایید.

انواع شیشه دوجداره

شیشه پنجره دو جداره هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها هم به دلیل دارا بودن ویژگی‌های متفاوت، دارای کاربردهای مختلفی هستند. البته انواع شیشه دوجداره، در بحث قیمت گذاری شیشه پنجره دو جداره هم می‌تواند تاثیرات مستقیمی بگذارد. در ادامه این بخش، تمامی انواع مختلف شیشه‌های دوجداره را به شما معرفی می‌کنیم:

  • شیشه فلوت یا ساده: این نوع از شیشه‌ها به همان شکلی که از کوره بیرون می‌آیند، مورد استفاده قرار می‌گیرند و هیچ فرآیندی برای بهبود شیشه، بر روی آنها انجام نمی‌شود. درواقع شیشه فلوت، ضعیف‌ترین شیشه‌های دوجداره هستند.
  • شیشه سکوریت: این شیشه‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی به مانند مقاومت بالا در برابر ضربات مختلف است و بهترین شیشه دوجداره است.
  • شیشه لمینت: اصلی‌ترین کاربرد شیشه لمینت در حوزه امنیت است و حتی مقاومت این شیشه‌ها به حدی بالاست که پس از شکستن، تکه تکه نمی‌شوند. درواقع یک ماده ژله‌ای در میان آنها وجود دارد که باعث جلوگیری از این اتفاق می‌شود.
  • شیشه سند بلاست: همانطور که از اسم این شیشه هم مشخص است، از ماسه و آب در مراحل تولید آن و به منظور مات و افزایش زیبایی شیشه استفاده می‌کنند.
  • شیشه مشجر یا مات: شیشه مات هم جزو انواع شیشه دوجداره به شمار می‌رود که اکثر استفاده آن در حمام، سرویس بهداشتی، شرکت‌های بزرگ و … است. چون نور را از خودش عبور می‌دهد، ولی نمی‌توان آن سمت شیشه را مشاهده کرد.
  • شیشه رنگی: به هر شیشه‌ای که رنگ آمیزی به آن افزوده شده باشد را شیشه رنگی می‌گویند.
  • شیشه رفلکس: شیشه رفلکس هم یکی از انواع شیشه پنجره دو جداره به شمار می‌رود. این شیشه‌ها برای جلوگیری از نفوذ شدید نور خورشید است.
  • شیشه تابکاری شده: از شیشه‌های تابکاری شده برای پنجره استفاده نمی‌کنند؛ چون اگر دچار شکستگی شوند، به تکه‌های بزرگ و تیزی تقسیم می‌شوند.
  • شیشه عایق: از این شیشه برای بهره وری انرژی در فضای باز استفاده می‌شود.
  • شیشه کنترل کننده انرژی: از این شیشه برای منعکس کردن تابش حرارت استفاده می‌شود.
  • شیشه سیمی: شیشه‌های سیمی دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت هستند که همین ویژگی باعث کاربردهای زیادی در مکان‌هایی به مانند مدارس، بیمارستان، دانشگاه و … شده است.

جدول عایق صوتی پنجره دو جداره

شدت صدا را با واحد دسی بل اندازه می گیرند. هرچه شدت صدا بیشتر باشد مقدار آن در مقیاس دسی بل بیشتر است. در جوامع مدرن، آلودگی صوتی یکی از معضلات تهدید کننده آرامش و آسایش بشر به شمار می رود.با استفاده از  پنجره دو جداره می توان  آلودگی صوتی را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. در جدول زیر کاهش آلودگی صوتی بر حسب نوع شیشه آورده شده است.

نوع و ضخامت شیشهمقدار کاهش صدا  dB
۶ میلیمتری۲۲
دو جداره۳۵
دوجداره با یک لایه لمینت۴۱
دوجداره با دو لایه لمینت۴۳

 

مراحل ساخت شیشه دوجداره

شیشه دو جداره

مزایای استفاده از شیشه دوجداره

استفاده از شیشه های دو یا چند لایه داخل ساختمان ،مزایای زیادی دارد که در این قسمت به معرفی تک تک آنها می پردازیم.

کاهش مصرف انرژی

یک پنجره نور کافی را در اختیار شما قرار می دهد، طبیعت را به کنارمان می آورد، احساس آرامش را به محیط زندگی ما منتقل می سازد و در نهایت یک پنجره خوب می تواند پاسخگوی سایر نیازهای اولیه ما بوده و به عنوان یک عایق حرارتی مناسب موجب مصرف کمترین میزان انرژی جهت دستیابی به تهویه مطبوع هوای داخل ساختمان گردد. استفاده ازهر متر مربع شیشه دوجداره منجر به صرفه جویی ۴۰ متر مکعب گاز در سال خواهد شد.

کنترل نور و اشعه

در صورت استفاده از شیشه های پوشش دار و یا لمینت،به راحتی می توان چگونگی ورود نور را کنترل و همچنین از ورود اشعه مضر UV که به رنگ پریدگی اشیا منجر می شود جلوگیری نمود.

کنترل آلودگی صوتی

عایق صوتی بودن یکی دیگر از خواص شیشه های دوجداره است . امروزه پدیده آلودگی صوتی بخشی از مشکلات زندگی در کلان شهرها است و اثرات نامطلوب آن در رفتارهای اجتماعی و سلامتی روح و روان شهروندان به وضوح مشاهده می گردد. استفاده از این نوع شیشه به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که بطور قابل توجهی آلودگی صوتی را کاهش دهند.

کاهش تعریق بخار آب بر سطح شیشه

دمای سطح داخلی شیشه دوجداره غالبا تابعی از درجه حرارت فضای داخل و مستقل از شرایط جوی محیط خارج می باشد. این امر منجر به کاهش بخار گرفتگی سطح شیشه خواهد شد.

 
شیشه دو جداره

دستگاه چسب زن پلی سولفات تمام اتوماتیک شیشه های دو جداره

چرا نگین شرق؟

  1. تضمین کیفیت

  2. مشاوره فنی توسط کارشناسان نگین شرق

  3. پشتیبانی توسط تیم فنی پس از فروش

برای دریافت مشاوره و اطلاع از آخرین موجودی شیشه با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *