شیشه داخلی

دیتیل نرده شیشه ای

دیتیل نرده شیشه ای


به دلیل حساسیت بالای پروژه ها ونیاز به تجهیزات ابزار دقیق با استفاده از ‌دوربین توتال استیشن عوارض در محل برداشت می شود.
فلذا از دوربین فوق برای برداشت از پروژه هایی از قبیل انواع نرده و پله شیشه ای ،نمای کرتین وال ، اسکای لایت شیشه ای و …استفاده میشود.
نهایتا خروجی اطلاعات دوربین طی ویرایش با نرم افزار مربوطه تبدیل به نقشه نهایی شده و برای تولید شیشه به کارخانه ارسال میگردد.

یکی از مهمترین و بزرگ ترین دغدغه مهندسان نما، معماران و طراحان ساختمان ،عدم دسترسی به اطلاعات خام درباره نحوه اجرای سازه های مختلف در ساختمان است .عدم دسترسی به این سورس ها باعث شده است تا مهندسان در پروژه های مختلف با چالش های بزرگی مواجه شوند که روند اجرای کار و پیشرفت پروژه را برای آنها و تیم فنی بسیار کند می کند. با این همه ،زمانی که در پروژه ، از سازه های شیشه ای استفاده می شود ،این پیچیدگی بیشتر هم می شود. زیرا کوچکترین اشتباهی در اجرا و محاسبات باعث می‌شود تا سازه شیشه ای به درستی اجرا نشود. یکی از سازه‌هایی که در اجرا با پیچیدگی های فراوانی همراه است ،نرده شیشه ای است .در این مقاله شما را با انواع روش‌های اجرای نرده شیشه ای آشنا می‌کنیم و دیتیل نرده شیشه ای را به صورت کامل در اختیار شما قرار می‌دهیم.

انواع روش های اجرای دیتیل نرده های شیشه ای

اجرای نرده شیشه ای با توجه به نیاز کارفرما و طراحی ساختمان و نوع کاربری نرده ،بسیار متفاوت است .این تفاوت در اجرا ،می تواند برای تیم فنی و اجرایی ،پیچیدگی هایی را به همراه داشته باشد که موجب کندی پیشرفت کار شود. برای مثال در مواردی همچون اجرای پله شیشه ای گرد ، نوع سازه و ساختار آن ، پیچیدگی های کار را بیشتر می کند.

در این قسمت شما را با انواع روش های اجرای سازه های نرده شیشه ای آشنا می کنیم و جزییات اجرای آن را به صورت کامل شرح می دهیم.

برای دریافت مشاوره و اطلاع از آخرین موجودی شیشه با ما تماس بگیرید

دیتیل اجرای نرده شیشه ای اکسپوز

این روش به روش اکسپوز ،روکار یا add on معروف است .در روش Expose سازه های نگهدارنده شیشه قابل رویت است. زیر سازی این روش ،پیچیدگی خاصی ندارد. نصب سازه و شیشه نرده در این روش به صورت زیر است:

ابتدا سازه فلزی که معمولا از جنس آلومینیوم یا فولاد است را در محل نصب به صورت دقیق قرار می دهیم . آلومینیوم مقاومت بالایی دارد و وزن کم آن باعث می شود تا وزن کل سازه سبک باشد.

سپس سازه توسط پیچ هایی که در اصطلاح به anchor point معروف هستند به زمین پیچ شده و سازه آلومینیومی را محکم می کنند.

سازه فلزی قسمتی است که در واقع وظیفه نگهداری شیشه ها را بر عهده دارد. این سازه از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از :

۱-لاستیک های نگهدارنده EPDM :

این لاستیک مخصوص به گونه ای ساخته شده است که در برابر نور ،گرما و آب و هوا بسیار مقاوم است. یکی از کاربردهای این لاستیک ها این است که در مواردی که ساختمان دچار حریق می شود ،به راحتی ذوب نمی شود و مقاومت آن باعث می شود تا نرده و جان پناه شیشه ای خراب نشود و به افراد درون ساختمان آسیب نرساند. در واقع یکی از فاکتورها و ضوابط آتش نشانی برای دادن مجوز برای اجرای نرده شیشه ای ،استفاده از شیشه لمینت و لاستیک EPDM و چسب سیلیکونی مخصوص است.

۲-کلیپس نگهدارنده شیشه

این کلیپس از جنس لاستیک EPDM است و وظیفه اصلی آن حفظ تعادل نرده شیشه ای و محکم نگه داشتن آن در سازه است.

۳-لاستیک بیرونی سازه:

این لاستیک نیز از جنس EPDM است .وظیفه این لاستیک جلوگیری از نفوذ آب به داخل سازه فلزی نرده شیشه ای است.

همانطور که گفتیم EPDM در برابر آب بسیار مقاوم است.

در صورتی که از نوار آب بندی EPDM استفاده نشود ،به جای آن می توان از چسب سیلیکونی مخصوص استفاده کرد.

در شکل زیر می توانید دیتیل نرده شیشه ای اکسپوز را به صورت دقیق مشاهده کنید.

معمولا در نرده های شیشه ای از سازه های آلومینیومی یا فولادی یکپارچه استفاده می شود .اما روش دیگری برای اتصال شیشه های پله و جان پناه به زمین وجود دارد .سازه هایی جدا به نام اسپیگت spigot که برای نگهداری شیشه ها استفاده می شود.

این سازه در واقع همان روش اکسپوز است ،با این تفاوت که از سازه های یکپارچه برای نگهداری شیشه ها استفاده نمی شود.

در این قسمت می توانید نمونه ای از سازه شیشه ای با اتصال اسپیگت را مشاهده کنید.

دیتیل نرده شیشه ای طرح دار اکسپوز

یکی از چالش های روش اکسپوز این است که نمای شیشه را خراب می کند و باعث می شود ،نرده شیشه ای جلوه‌ی زیبایی نداشته باشد. در چنین مواقعی در مجموعه نگین شرق برای اینکه طرح اجرا شده از نظر ظاهری ،خواسته های کارفرما را برآورده کند ،پیشنهاد می دهیم تا از سیستم اکسپوز طرح دار استفاده کنند.مزیت این روش این است که نرده شیشه ای اجرا شده هم مقاومت و هم ظاهر بهتری دارد.

به این روکش در اصطلاح base shoes می گویند.

در تصویر زیر می توانید با دیتیل اجرای نرده شیشه به روش base shoes بیشتر آشنا شوید.

برای دریافت فایل PDF کلیک کنید.

دیتیل نرده شیشه ای

روش دفنی یکی دیگر از روش های اجرای نرده شیشه ای است .سازه و اتصالات این روش با روش اکسپوز یکسان است و تفاوت آنها در ظاهر نهایی شیشه و زیرسازی آنها است. در روش دفنی ،سازه و اتصالات آن قابل مشاهده نیست (فقط سطح بالایی سازه دیده می شود). اما در روش اکسپوز یا ADD-ON سازه فلزی قابل رویت است.

مکانیزم نگهداری شیشه در هر دو روش به صورت گوه است.یعنی لاستیک EPDM درون سازه به صورت گوه و کلیپس عمل می کند و شیشه را محکم نگه می دارد.

جزییات زیرسازی روش دفنی به این صورت است :

ابتدا کف محل قرارگیری سازه ، به اندازه ارتفاع سازه فلزی کنده می شود. سپس سازه فلزی به گونه ای درون آن قرار میگیرد که فقط قسمت بالایی آن دیده شود .پس از جاگذاری آن ، سازه با استفاده از پیچ های مخصوص Anchor Point به کف محکم می شود.

تمامی جزئیات و نحوه اتصال شیشه به سازه در این روش ،همانند روش اکسپوز است.

دیتیل نرده شیشه ای

در مواردی که نرده و جان پناه شیشه ای لازم است در کنار دیوار اجرا شود از روش سایدینگ استفاده می شود. اما چرا ؟؟

گاهی ممکن است فضا برای کارفرما بسیار مهم باشد و کارفرما مایل نیست سازه های اکسپوز ،فضای ساختمان را بگیرد. در این موارد پیشنهاد می شود از روش سایدینگ برای اجرای نرده و جان پناه شیشه ای استفاده شود.

البته اجرای این روش ،ویژگی های زیادی را به همراه دارد ،مانند :

  • اشغال فضای کمتر
  • دیزاین سبک ،شیک و البته مدرن
  • قابل اجرا برای نرده و پله و جان پناه ها
  • قابلیت نگهداری شیشه از ۰٫۵ تا ۰٫۷۵ اینچ

در این قسمت به بررسی دقیق دیتیل نرده شیشه ای به روش سایدینگ می پردازیم.

ساختار سازه نگهدارنده روش سایدینگ با دو روش قبلی (دفنی و اکسپوز) یکسان است. تنها تفاوت در اجرا ، نصب و زیرسازی های آنها است. در این روش سازه آلومینیومی توسط یک یا چند پیچ نگهدارنده به قسمت بتنی ساختمان متصل می شود .تعداد پیچ های به کار رفته در این روش به وزن شیشه و ضخامت آن بستگی دارد.

نرده شیشه ای

برای دریافت فایل PDF دیتیل سایدینگ کلیک کنید.

البته این روش ها می توانند به صورت یکپارچه و یا با استفاده از اتصالات تکی مانند: اسپیگت ها و فیکس پوینت ها محکم شوند. نوع اتصال به کار رفته تغییر زیادی در زیرسازی نرده نخواهد داشت.در شکل زیر نمونه اجرا شده نرده شیشه ای به روش سایدینگ را می توانید مشاهده کنید.

دیتیل نرده شیشه ای

دیتیل نرده شیشه ای

یکی از اتصالات کاربردی در نرده و پله شیشه ای ،اتصال فیکس پوینت است. در مواردی که کارفرما بخواهد نرده خم شیشه ای را اجرا کند ،پیشنهاد می دهیم از اتصال فیکس پوینت استفاده کند.زیرا این اتصال ،علاوه بر مقاومت و استحکام ، طرحی مدرن و زیبا را برای پله شیشه ای ایجاد می کند. در ادامه با نحوه اجرای فیکس پوینت و دیتیل اجرای آن را برای پله شیشه ای توضیح می دهیم.

دیتیل نرده شیشه ای

دیتیل نرده شیشه ای

نحوه اجرای فیکس پوینت :

در ابتدا ،تیم مهندسی باید طرحی برای زیرسازی سازه در نظر بگیرد. زیرسازی فلزی در اجرای فیکس پوینت بسیار مهم است ،زیرا باعث دوام و استحکام نهایی سازه شیشه ای می شود.

پس از ارائه طرح سازه ،تیم اجرایی ،زیرسازی های لازم را انجام می دهد.

پس از اتمام کار زیرسازی ، تیم مهندسی شرکت با استفاده از دوربین توتال ،اقدام به عکس برداری سه بعدی از سازه و پله می نماید.

در مرحله بعد ،بر اساس عکس برداری انجام شده ،طرح سازه در نرم افزار اتوکد پیاده شده و نقاط اتصال فیکس پوینت ها و شیشه ها مشخص می شود.

در مرحله بعد با توجه به خواست کارفرما ،تیم مهندسی شابلونی از طرح نهایی برای کارفرما پیاده سازی می نماید تا در صورت تایید ،کار ادامه پیدا کند.

پس از اتمام زیرسازی ها ، و تایید کار توسط کارفرما ، تیم مهندسی اقدام به نصب فیکس پوینت ها به سازه فلزی می نماید.معمولا برای استحکام بیشتر سازه ،فیکس پوینت ها را به زیرسازی فلزی جوش می دهند.

پس از اتصال فیکس پوینت ،شیشه ها به صورت جداگانه روی اتصال سوار می شود.

مجموعه  نگین شرق با تکیه بر دانش فنی ،پروژه های بی نظیری در زمینه اجرای نرده و پله شیشه ای در مشهد داشته است .در تصاویر زیر می توانید عکس های پروژه های دیگر مجموعه نگین شرق را مشاهده کنید.

دیتیل نرده شیشه ای

دیتیل نرده شیشه ای
دیتیل نرده شیشه ای

در برخی پروژه ها برای اجرای سازه نرده شیشه ای ، نمی توان به روش اکسپوز یا دفنی عمل کرد. برای مثال در قسمت هایی همچون بالکن و زیر شیروانی نمی توانیم از روش های معمول استفاده کرد. در چنین مواقعی پیشنهاد می شود تا از سازه L استفاده کرد.

نحوه زیرسازی این روش ،بسیار شبیه روش اکسپوز است. اما تفاوت های کوچکی در زیرسازی و نصب با یکدیگر دارند.

همانطور که در شکل زیر می بینید ،سازه L به گونه ای طراحی شده است تا با استفاده از آن بتوان شیشه را در قسمت لبه پرتگاه قرار داد ،در حالی که نقطه اتصال آن با فاصله از پرتگاه قرار دارد.

نکته ای که در این سازه بسیار مهم است ،قطر و اندازه پیچ اتصال به بدنه است. پیچ ها در این سیستم نسبت به سایر روش های اجرای نرده شیشه ای ، از اندازه های بزرگ تری برخوردار است.

جزئیات نرده شیشه ای سایدینگ با سازه L

در برخی موارد که نیاز است از شیشه هایی با ضخامت بالا استفاده کنیم ، به ناچار وزن شیشه ها بسیار زیاد می شود. بهتر است در این موارد از ترکیب روش سایدینگ با سازه L استفاده شود. این سازه علاوه بر زیبایی کار ،باعث افزایش مقاومت سازه در برابر وزن شیشه ها و هندریل می شود.

در تصویر زیر می توانید جزئیات اجرای نرده شیشه ای به این روش را مشاهده کنید.

برای دانلود فایل PDF دیتیل کلیک کنید.

هندریل نرده و پله شیشه ای

تا اینجا با جزئیات اجرایی نرده و جان پناه شیشه ای آشنا شدیم. پس از اجرای اتصالات نرده ،نوبت به نصب هندریل است. شاید نصب هندریل خیلی پیچیده نباشد،اما وظایف مهمی را در این سازه شیشه ای بر عهده دارد.

دیتیل نرده شیشه ای

زیبایی ،مقاومت و کمک به بالا رفتن از پله ،۳ وظیفه ای است که هندریل ایفا می کند. اما به راستی چرا از هندریل استفاده می شود؟؟

مهمترین وظیفه هندریل ،محکم تر کردن سازه شیشه ای است. در بسیاری از روش‌های اجرایی ،حفظ تعادل و استحکام شیشه بر عهده سازه فلزی و استراکچر اصلی است .اما در مواردی که کارفرما مایل باشد تا نرده ای محکم تر داشته باشد ،می تواند از هندریل برای فیکس کردن قسمت بالایی شیشه ها استفاده کند.

فیکس کردن قسمت بالایی شیشه ها بسیار مهم است و اگر به خوبی مهار نشود ،ممکن است باعث شل شدن کل سازه شود.

به همین دلیل مجموعه نگین شرق در پروژه های اجرایی ،پیشنهاد می‌دهد تا از هندریل استفاده شود. همچنین در مواردی که امکان نصب هندریل وجود ندارد.پیشنهاد می دهیم از اتصالات مخصوصی استفاده شود.این اتصالات باعث می شود تا شیشه ها محکم شوند و به صورت دقیق و منظم در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

ابزار یراق و اتصالات نرده شیشه ای

همانطور که می دانید ،روش های متنوعی برای اجرای نرده شیشه ای وجود دارد. هر کدام از این روش ها نیز اتصالات و یراق خاص خود را دارد.تنوع در ابزار و یراق نرده این امکان را فراهم می کند تا کارفرما هر نوع طرحی را بتواند در عمل به مرحله پیاده سازی ،اجرا و بهره برداری برساند.یراق های نرده می تواند به صورت فیکس پوینت ، دو سر غضروفی ،تک سر غضروفی ، یراق خم ۴۵ درجه و … باشد. می توانید برای مشاهده جزئیات و قیمت یراق آلات نرده شیشه ای به صفحه یراق آلات مراجعه کنید.

سخن آخر 

در این مقاله سعی کردیم تا تمامی روش ها را با جزئیات کامل در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید نرده شیشه ای را به راحتی و به شکلی صحیح اجرا کنید.سعی کردیم حالت های مختلف با کاربری های متفاوت از نرده را برای شما بیان کنیم و راهکاری را برای آنها ارائه کنیم تا در موقعیت‌های متفاوت ،انتخاب درستی داشته باشید. در انتها از شما می‌خواهیم تا نظرات خودتان را درباره این مقاله بگویید . چالش‌هایی که با آن مواجه شده اید و راهکار شما برای حل این چالش‌ها را برای ما شرح دهید تا دیگران هم از آنها بهره ببرند.

انواع روش های اجرای دیتیل نرده های شیشه ای کدامند ؟

اجرای نرده شیشه ای با توجه به نیاز کارفرما و طراحی ساختمان و نوع کاربری نرده ،بسیار متفاوت است .این تفاوت در اجرا ،می تواند برای تیم فنی و اجرایی ،پیچیدگی هایی را به همراه داشته باشد که موجب کندی پیشرفت کار شود. برای مثال در مواردی همچون اجرای پله شیشه ای گرد ، نوع سازه و ساختار آن ، پیچیدگی های کار را بیشتر می کند.

author-avatar

درباره هانیه احمدیان

دوستدارحوزه تولید محتوا و سئو. نگین شرق، سایتی در حوزه شیشه و نمای شیشه ای است. بزرگترین هدفم در نگین شرق انتقال مفاهیم در حوزه شیشه به شما عزیزان است.