شیشه داخلی

تفاوت بالکن و تراس و ایوان؛ فراتر از حد تصور ما

تفاوت بالکن و تراس

کلمات زیادی در زبان شیرین فارسی وجود دارند که بدون در نظر گرفتن معنا و مفهوم آن، در موارد مختلف از آن استفاده می شود. استفاده از این کلمات شاید در نگاه اول تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشد، اما در مفهوم، تفاوت های زیادی با هم دارند.

البته امروزه شاهد این موضوع هستیم که کلماتی از زبان های دیگر وارد فرهنگ لغات فارسی شده اند که گاها معنا یا معادل دقیق آن را در زبان فارسی نمی دانیم. یک سری از این لغات تراس، بالکن و یا ایوان هستند. کلمات تراس و بالکن دو کلمه ای هستند که وارد زبان فارسی شده اند که معادل آن ها ایوانک می باشد.

در میان عامه مردم تراس و بالکن به یک منظور شناخته می شود و اکثراً این دو کلمه را به جای یکدیگر به کار می برند. اما این دو کلمه در علم معماری متفاوت بوده و هر کدام کاربری خود را دارند. خوب است که با شناخت هر کدام، نام صحیح آن ها را به کار برده و استفاده درست از آن ها داشته باشید.

در این مقاله با مفهوم و تفاوت بالکن و تراس و ایوان و کارایی  هر کدام از آنها در موقعیت های مختلف آشنا خواهید شد.

نگین شرق با ۱۰ سال تجربه در ساخت شیشه  می تواند با استفاده از نیروی متخصص و  استفاده از دانش به روز بهترین بالکن شیشه ای را برای شما بسازد.

تفاوت بالکن و تراس چیست ؟

تفاوت بالکن و تراس چیست ؟

تراس چیست؟

معادل فارسی کلمه تراس «بهار خواب» است. اما از نظر معماری، تراس به فضای الحاق شده (اضافه شده) به ساختمان و آپارتمان گفته می شود. فضای تراس در محاسبه مساحت آپارتمان لحاظ نمی شود. اما چرا؟

قبل از هر چیز بهتر است با ساختار تراس در معماری آشنا شویم. تراس فضایی است که سرپوشیده نیست، یعنی سقف ندارد. به همین دلیل کلمه معادل آن را بهار خواب در نظر گرفته اند. زیرا در فصل بهار که هوا معتدل هست، می توانید در تراس استراحت کنید.

پیش از این شاید نمی دانستید این بخش از آپارتمان دقیقا چه نام دارد. یا حتی ممکن بود در توصیف آن از کلمات اشتباه، همچون بالکن استفاده کرده باشید.

با این حال، اکنون می دانید تراس چیست و با مشاهده آن می توانید به راحتی آن را تشخیص دهید. برای مثال، در خانه های قدیمی، به خصوص خانه های روستایی قدیمی، از تراس بسیار استفاده می شود. قسمتی از خانه که معمولا دریچه ای رو به کوچه باز می کند.

 قصد خرید بالکن شیشه ای مشهد  و سقف متحرک تراس را دارید می توانید جهت  مشاوره رایگان با نگین شرق  و استعلام قیمت با ۷۱۲۳۶۵۴-۰۵۱۳تماس بگیرید.

بالکن چیست؟

بالکن در زبان فارسی به معنای «ایوانک» است. از دید معماری و طراحی ساختمان، بالکن قسمتی از آپارتمان یا ساختمان است که مساحت آن در مساحت کلی ساختمان محاسبه می شود. پس بالکن جزئی از فضای اصلی خانه و آپارتمان است.

با توجه به این که بالکن جزئی از فضای ساختمان است، در نتیجه این فضای مهم در ساختمان دارای سقف است و حداقل از یک طرف به فضای بیرون مشرف است.

ممکن است این فضا در ساختمان شما، از ۲ طرف به فضای بیرون اشراف داشته باشد. گاهی اوقات در ساختمان های لوکس برای اینکه این فضا را دلنشین و جذاب تر کنند، بالکن را از ۳ طرف مشرف به فضا می سازند.

اینکه فضای بالکن از ۲ الی ۳ طرف به فضای بیرون مشرف باشد، می تواند ایده های زیادی برای استفاده از این فضا به ساکنان بدهد. اگر دوست دارید از فضای بالکن خانه تان بهتر استفاده کنید می توانید مقاله ایده برای بالکن را بخوانید. در این مقاله راهکار های عملی برای استفاده بهینه از این فضا را به شما ارائه می کنیم.

معماران حرفه ای و با تجربه نگین شرق نیز برای طراحی هر چه زیبا تر این فضا به شما کمک خواهند کرد.

با توجه به این موضوع که در معماری ایران، بالکن را مسقف می سازند، در نتیجه، مساحت این فضا در مساحت کل ساختمان محاسبه می شود. اگر این فضا در ساختمان شما مسقف است، پس در واقع بالکن است، نه تراس!

نمونه بارز بالکن در معماری ایرانی، خانه های چوبی شمالی است. در فیلم ها و سریال های قدیمی این موضوع به خوبی قابل مشاهده است. در این سبک از معماری در طبقه اول خانه از بالکن استفاده می شود. بالکن هایی که در این معماری استفاده می شود معمولا به ۲ الی ۳ جهت مشرف است.

تفاوت بالکن و تراس و ایوان

باید بدانیم که نمی توانیم به هر فضایی که به بیرون اشراف دارد، بالکن، تراس یا ایوان بگوییم. شاید از نظر من و شما فرقی بین این کلمات نباشد اما در واقع فرق بین تراس و بالکن چیزی فراتر از حد تصور ماست. بهتر است قبل از اینکه برای آن ها نامی در نظر بگیریم، شباهت ها و تفاوت های ایوان و تراس و بالکن را بدانیم.

تفاوت بالکن و تراس چیست ؟

۳ تفاوت عمده بالکن و تراس

  • تراس فضایی بیرونی ساختمان به حساب می آید، مساحت آن جزو مساحت کل آپارتمان به حساب نمی آید. در واقع بخش جدا از ساختمان است و البته سقف هم ندارد.
  • بالکن جزو فضای داخلی آپارتمان به حساب می آید و مساحت آن به مساحت آپارتمان اضافه می شود. همچنین این فضا، سقف دارد و معمولا به یک تا ۳ جهت به فضای بیرون مشرف است.
  • بالکن بخشی از ساختمان است که گاها از ساختمان بیرون زدگی داشته دارد.

حالا دیگر می دانید فرق بالکن و تراس چیست و با مشاهده هر کدام از آنها می توانید به راحتی آنها را شناسایی کنید. مطمئن هستم پس از خواندن این مطلب ، با نگاهی ریزبینانه و جزئی به بالکن و تراس نگاه می کنید.

تفاوت بالکن و تراس چیست ؟

تفاوت بالکن و تراس چیست ؟

زیر بنا بالکن و تراس چطور محاسبه می شود ؟

اینکه زیربنای بالکن و تراس در سند چطور محاسبه می شود یکی از سوالات مهم کاربران است؛ مخصوصا زمانی که بخواهید خانه بخرید و یا قولنامه کنید. مساحت بالکن و تراس در زیر بنای ساختمان به این صورت محاسبه می شود:

  • اگر تراس یا بالکن از یک طرف بسته باشد، نصف مساحت آن (۱/۲) محاسبه می شود.
  • اگر چنانچه از طرفین بسته باشد، ۲/۳ مساحت محاسبه می شود (منظور از طرفین دو دیوار کناری در بالکن است)
  • اگر از تمام جهات، به وسیله دیوار یا شیشه مسدود شده باشد، تمام سطح آن جز سطح زیر بنا محسوب می شود.

پس اگر در خانه شما بالکن کلا بسته است یا حتی از بالکن شیشه ای استفاده شده است، کل زیر بنای آن به مساحت ساختمان اضافه می شود.

تفاوت بالکن و تراس چیست ؟

ایوان؛ آمیخته ای از فرهنگ و هنر ایرانی

اگر نمی دانید که ایوان چیست بهتر است بدانید که ایوان تعریفی فراتر از تراس و بالکن دارد. ایوان کلمه است که با فرهنگ و معماری ایرانی گره خورده است و جزء جدایی ناپذیر از آن است.

ایوان در واقع بخشی از ساختمان است که سقف آن پوشیده است (تا اینجا شبیه بالکن است). اما جلوی ایوان باز است. در واقع ایوان بسیار شبیه بالکن است اما با این تفاوت که ایوان به حیاط مشرف است و بیشتر در خانه های ویلایی آن را مشاهده می کنید. به همین دلیل است که در معماری ایرانی از ایوان بسیار استفاده می شود. نمونه های ایوان را می توانید در خانه های قدیمی و  ویلایی مشاهده کنید.

ایوان در واقع بخشی از ساختمان است که سقف آن پوشیده است (تا اینجا شبیه بالکن است). اما جلوی ایوان باز است.

تفاوت بالکن و تراس چیست ؟

استفاده اشتباه از بالکن و تراس

تراس و بالکن در خانه های ایرانی کاربرد زیادی دارد. اما گاهی موارد خانم های ایرانی از آن برای کاربری های دیگر استفاده می کنند. معمولا خانم ها از تراس به عنوان انباری استفاده می کنند و وسایلی که کمتر از آن استفاده می کنند را در این فضا قرار می دهند. جالب اینجاست که آپارتمان آنها دارای انباری مجزا است!

گذاشتن تمامی لوازم کهنه و بی مصرف یا کم مصرف در بالکن کار اشتباهی است. از این فضا می توانید استفاده های بیشتری داشته باشید، فضایی برای مطالعه، خوردن صبحانه یا عصرانه، فضایی برای پرورش گل در بالکن و تراس و کاربری های جذاب تر .

 

تفاوت بالکن و تراس چیست ؟

author-avatar

درباره هانیه احمدیان

دوستدارحوزه تولید محتوا و سئو. نگین شرق، سایتی در حوزه شیشه و نمای شیشه ای است. بزرگترین هدفم در نگین شرق انتقال مفاهیم در حوزه شیشه به شما عزیزان است.