شیشه صنعتی

برش شیشه های سکوریت چگونه انجام می شود

برش شیشه سکوریت

برش شیشه های سکوریت چگونه انجام می شود؟

یکی از سوالات و ابهاماتی که درباره شیشه سکوریت وجود دارد ،این است که آیا شیشه های سکوریت قابل برش هستند ؟؟ اگر هستند چطور شیشه سکوریت را باید برش داد؟؟

برای دریافت مشاوره و اطلاع از آخرین موجودی شیشه با ما تماس بگیرید

اما قبل از اینکه به این پاسخ سوال بدهیم باید بدانیم که اصلا شیشه سکوریت چیست ، چطور ساخته می شود .اصلا چرا باید شیشه سکوریت را برش بدهیم ؟؟

پس از پی بردن به ساختار این نوع شیشه نشکن ،درباره علت برش زدن این شیشه و اینکه آیا سکوریت قابلیت برش خوردن یا را دارد، صحبت می کنیم.

شیشه سکوریت چیست ؟

شیشه سکوریت در واقع همان شیشه معمولی است .با یک تفاوت بزرگ!!!!

شیشه های سکوریت همان شیشه معمولی است که ابتدا بر اساس سفارش مشتری برش خورده و طی فرآیندی خاص در کوره و در دمایی مشخص و البته بالا به شیشه ای سخت تبدیل می شود.

برش شیشه سکوریت

حالا که با شیشه سکوریت آشنا شدیم ،بهتر است بدانیم که چرا باید شیشه های سکوریت نشکن را برش بدهیم.

دلیل برش شیشه های سکوریت چیست؟؟

فرض کنید مشتری برای درب ورودی مجتمع تجاری شیشه سکوریت سفارش داده است .ولی اندازه های شیشه همخوانی ندارد و در واقع اندازه ها درست و دقیق نبوده است . مجموعه نگین شرق با استفاده از ابزار اندازه گیری دقیق و مترهای دیجیتال اقدام به اندازه گیری ابعاد شیشه های مورد  می نماید و از بروز چنین مشکلاتی پس از تولید شیشه خاتمه می دهد.

اما اگر اندازه های شیشه درست نبود آیا می شود شیشه را برش داد؟؟

شیشه های سکوریت در واحد های صنعتی و پیشرفته پرداخته می شوند ،ابتدا شیشه های اندازه گیری شده و برش داده می شود و سپس در برابر حرارت قرار می گیرد و با ایجاد یک شوک حرارتی (گرم شدن و سریعا سرد شدن)، سخت می شود.یعنی قبل از سخت شدن شیشه ، برش کاری شیشه و جاسازی آن انجام می شود. برش دادن شیشه های  سکوریت پس از تولید کاری سختی است و برای این کار بهتر است شیشه ها به کارخانه تولید کننده یا کارخانه هایی که خدمات برش شیشه های سکوریت را ارائه می کنند ،فرستاده شود تا ابعاد و اندازه آن اصلاح شود.زیرا برای برش دوباره شیشه ، به کوره های با دمای بالا ( تا ۹۰۰ فارنهایت) نیاز است.

آیا شیشه سکوریت قابلیت برش خوردن را دارد ؟

شیشه های معمولی به راحتی و با یک تیغ الماسه قابل برش هستند،زیرا ساختار شیشه معمولی به گونه ای است که اگر قسمتی از شیشه بشکند ،به کل شیشه آسیب نمی رسد؛فقط همان بخش شکسته است ولی شیشه سکوریت بر خلاف شیشه معمولی به صورت کلی می شکند ،یعنی کوچکترین شکستگی در شیشه به کل شیشه منتقل می شود.).یعنی اگر بخواهید با استفاده از برش شیشه با سنگ فرز یا  الماسه بخواهید شیشه را همین طوری برش بزنید ،شیشه می شکند و این یعنی هزینه اضافی!!!

برش شیشه سکوریت

شیشه های سکوریت قابلیت برش خوردن را دارد ،اما طی شرایط خاص و آن هم در کارخانه تولید کننده شیشه .البته شیشه های سکوریت در اندازه بسیار کوچک تا ۸/۱ اینچ (یعنی ۳ میلیمتر بدون اینکه بشکند) قابلیت بریده شدن را دارد ،

همانطور که گفتیم، قبل از سکوریت کردن شیشه در کارخانه تولید کننده ،شیشه ها ابتدا در اندازه های تعیین شده برش زده می شود و سپس در کوره شوک حرارتی دیده و سپس به شیشه سکوریت تبدیل می شوند .

اما برای بریدن شیشه نشکن باید آنها را در کوره گرم کنید .این کار ،فرآیند بسیار حساسی است و کوچکترین اشتباه ممکن است باعث شکسته شدن شیشه ها شود.

مراحل برش شیشه های سکوریت

فرآیند ساخت و برش زنی شیشه های سکوریت بسیار حساس است و کوچکترین اشتباهی ممکن است کیفیت شیشه ها را تحت تاثیر قرار دهید و ممکن است شیشه از حالت سکوریت خارج شده و به راحتی بشکند.اما به هر حال در صورتی که می خواهید خودتان شیشه های سکوریت شده را برش بزنید می توانید از روش زیر استفاده کنید.

قبل از برش دادن شیشه ها ،ابتدا شیشه ها را از هرگونه گرد و غبار و هر جسمی که ممکن است فرآیند برش را با مشکل مواجه کند ،تمیز می کنند.سپس با استفاده از پاک کننده شیشه ،آن را تمیز کرده و خشک می نمایند.

مرحله ۲: گرم کردن شیشه ها

پس از تمیز کردن شیشه ،شیشه ها را در یک ظرف آب قرار دهید تا به صورت کامل شیشه را بپوشاند.

سپس ظرف و شیشه را درون کوره قرار می دهیم و به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۹۰۰ درجه فارنهایت (۴۸۲  درجه سانتی گراد) در کوره حرارت می دهیم.

سپس دمای کوره را تا ۸۷۵ درجه فارنهایت می رسانیم و سپس شیشه را در آب قرار می دهیم .سپس شیشه را باید آنیل anneale کرد. آنیل فرآیندی است که در آن شیشه را به گونه ای خنک می کنند تا فشارهای داخلی ایجاد شده در اثر حرارت بر کیفیت شیشه ها تاثیر نگذارد و ویژگی شیشه از بین نرود.

اگر این قسمت به درستی انجام نشود ،شیشه سکوریت خاصیت خود را از دست می دهد.به یاد داشته باشید ،شیشه باید طی ۲ الی ۳ ساعت خنک شود ،خنک شدن سریع شیشه باعث ایجاد فشار اضافی روی شیشه شده و شیشه خاصیت خود را از دست می دهد.

مرحله ۳ : برش شیشه

پس از ۲ الی ۳ ساعت شیشه را از کوره خارج کنید و بگذارید در صفحه برش به مدت یک شب به صورت کامل خنک شود. زیرا ممکن است به نظر لایه های بیرونی شیشه سرد باشد ،اما لایه های درونی شیشه هنوز گرما دارند.

برش زدن شیشه سکوریت در حالی که هنوز داغ است می تواند باعث شکسته شدن شیشه شود.خنک شدن آرام شیشه باعث می شود که استرس کمتری در حین برش، به شیشه وارد شود و شیشه نشکند.پس از آن می توانید شیشه ها را برش بزنید.

توصیه هایی قبل از برش شیشه های  سکوریت

با توجه به این که شیشه های سکوریت، بسیار حساس است و برش زدن آن می تواند باعث شکسته شدن شیشه شود ،بهتر است بریدن شیشه توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات برش شیشه سکوریت و یا شرکت تولید کننده شیشه انجام شود. و به هیچ وجه شیشه های خودتان را به افراد غیر متخصص ندهید،زیرا احتمال شکستن شیشه یا از دست دادن ویژگی شیشه سکوریت در این روش های سنتی بسیار زیاد است.

شیشه های سکوریت ارائه شده توسط نگین شرق با استفاده از آخرین تکنولوژی های روز در صنعت شیشه ،تولید می شوند .اما مهمترین قسمت تولید شیشه ،اندازه گیری دقیق ابعاد مورد نظر است .

برش شیشه سکوریت

شیشه سکوریت بر خلاف شیشه معمولی به صورت کلی می شکند ،یعنی کوچکترین شکستگی در شیشه به کل شیشه منتقل می شود.یعنی اگر بخواهید با استفاده از یک سنگ فرز یا  الماسه بخواهید شیشه را همین طوری برش بزنید ،شیشه می شکند و این یعنی هزینه اضافی!!!

 

شیشه سکوریت بر خلاف شیشه معمولی به صورت کلی می شکند ،یعنی کوچکترین شکستگی در شیشه به کل شیشه منتقل می شود.یعنی اگر بخواهید با استفاده از یک سنگ فرز یا  الماسه بخواهید شیشه را همین طوری برش بزنید ،شیشه می شکند و این یعنی هزینه اضافی!!!

فرض کنید مشتری برای درب ورودی مجتمع تجاری شیشه سکوریت سفارش داده است .ولی اندازه های شیشه همخوانی ندارد و در واقع اندازه ها درست و دقیق نبوده است .شرکت نگین شرق با استفاده از ابزار اندازه گیری دقیق و مترهای دیجیتال اقدام به اندازه گیری ابعاد شیشه های مورد  می نماید و از بروز چنین مشکلاتی پس از تولید شیشه خاتمه می دهد.

author-avatar

درباره هانیه احمدیان

دوستدارحوزه تولید محتوا و سئو. نگین شرق، سایتی در حوزه شیشه و نمای شیشه ای است. بزرگترین هدفم در نگین شرق انتقال مفاهیم در حوزه شیشه به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *